قديم 18-05-2012, 05:41 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedShafie مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور يعنى انا اشتريت عربيه بعقد مسجل وانا تابع لنفس المرور اللى تابع له صاحب العربيه اللى هوه البائع

هل رقم اللوحات بيبقى زى ما هو نفس الرقم

وحاجه تانيه عاوز اعرفها

الرخصه فيها سنتين لسه ينفع اعمل عقد مسجل بس لا اوقع عليه مشترى لحد ما السنتين يخلصو

وبعد كده ايه المفروض اعمله بعد كده
على ما اذكر ان لو كانت النمر قديمة فطبعا هتتغير بنمر جديدة اما لو كانت العربية معلقة النمر الجديدة فانا لا اعتقد ان الرقم هيتغير وهترخصها بنفس النمر
اما الجزئية بتاعة العقد المسجل فانا مش فاهم حضرتك تقصد ايه تحديدا بس عامة المقصود بالعقد المسجل انه يكون اتسجل فى الشهر العقارى علشان تروح المرور ترخص فالميزة فى العقد المسجل انه بيوفر عليك رسوم التسجيل فى الشهر العقارى ارجو من حضرتك توضيح وضعك اكتر من كدة لان فى خيارات كتير ممكن نتكلم فيها بس المهم ان انت توضح اكتر وتقولنا كل حاجة يعنى انت شارى العربية بتوكيل ولا صاحبها سجلك العقد وان شاء الله نفيدك
تقبل تحياتى