قديم 25-08-2012, 03:02 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استيراد سيارة معاقين من المانيا

<p>

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة derby مشاهدة المشاركة

طيب معلش انا عندى سؤال انا انشاء الله هاجيب عربية لوالدى وهو معاق قوات مسلحة يعنى لية اعفاء جمركى 45 الف جنية يعنى لو انا استوردت العربية دى بى ام دبليو وجمركها 60 الف جنية هادفع بس 15 الف كدة مظبوط ولا انا حسبتها غلط
</p>
<p>&nbsp;</p>

أيوة حسبتها غلط لان

أنت عارف الحسبة بتتحسب أزاى..
هما بيطرحوا من قيمة السيارة 45 الف جنية بالنسبة للمعاقين الحربين قيمة الإعفاء الجمركى للسيارة وبعدين يحسبوا الجمرك على باقى الثمن. يعنى الحكومة بتسامح فى 45 الف من ثمن السيارة وتأخد الجمرك على الباقى. ولان معظم السيارات المستوردة بتكون من الفئات اللى ثمنها قليل فالقيمة بتاع الجمرك بتكون بسيطة أو فى بعضى الأحيان التاجر مش بيدفع عليها جمرك اصلا. فبيجى الفرق فى السعر من هنا. يعنى مثلا اللانوس بتكون فى حدود 18 إلى 20 الف موديل 2000. يعنى ثمن العربية + الجمرك + مصاريف الشحن + مصاريف التاجر + الربح + 15% ضريبة مبيعات + 3% رسمة تنمية= 20 الف مثلا طبعا عربية زى دة مش ادفع عليها جمرك أو ادفع عليها مبلغ اى كلام وثمن العربية اصلا مش هتلاقية يزيد عن 6 او 7 الاف جنية من بلادها فمش تستحق جمرك اصلا...

إذن لو أشتريت عربية اقل من 45 الف جنية يبقى مش هتدفع جمرك اصلا ولو كانت العربية زى اللانوس يبقى هتدفع زينا 20 الف جنية مثلا.. علشان تستفيد صح تجيب عربية غالية علشان تحس بالفرق ولكن لو العربية رخيص يبقى هتدفع زى المعاق العادى. وكمان أنت ممكن تجيب عربية 1800 سى سى. يعنى الخلاصة لو هتجيب من العربيات اللى فى بورسعيد يبقى تقريبا هتدفع زينا لان سعر العربية لا يستحق عليه جمرك ولكن لو جبت عربية عالية هنا هيكون الفرق وتدفع ارخص ولكن اعتقد الفرق هيكون حاجة اقل من 10 الاف وليس اكثر....

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 25-08-2012 الساعة 03:16 AM