قديم 03-08-2012, 07:33 AM
ahmed™ ahmed™ غير متواجد حالياً

ahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the rough
افتراضي رد: نصائح بنوتة لبنوتة في بيبي كلاس سواقة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed™ مشاهدة المشاركة

هههههه جامد الموضوع دا بجد
سواقه البنات مصيبه بجد
بعرفهم من ضهر العربيه وهيا ماشيه وربنا :D:D:D:D

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

شكراً لمشاركة حضرتك ربنا يعزك و يبارك فيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

الحمد لله لقيت حد من الشباب بيركز على عربيات الناس و سايب طريقه
يعني لما تقولوا الستات مش بيركزوا و عنيهم مش بتبقى في الطريق ما تعمموش علشان فيه شباب هما كمان بيضيعوا على الأقل 3 ثواني من تركيزهم علشان يبصوا على عربية معينة
و يزودوا بنزين علشان يلحقوا العربية إللي قدامهم أو يقللوا السرعة و يتابعوا العربية إللي في المعاكس أو يبصوا عليها في المراية
يعني آدي 5 ثواني
و لما يوصل 5 ثواني علشان يثبت لنفسه إن إللي سايقة واحدة ست
يعني 13 ثانية على سرعة 80 كم لو الشاب ملتزم بقواعد المرور لا قدر الله عليه و اصحابه مشبعينه تريقة
يعني فات منه 288 متر
شكراً
الحمد لله مش البنات وحدهم إللي بيغلطوا
مش قلنا يا آخي طوبى لمن شغلته عيوبه عن عيوب الناس
و طوبى هذه شجرة طيبة في الجنة
بالله عليك سيبك من إللي مش عاوزة تسوق حلو بتكابر و خليك مع ربنا
أوعى تزعل
أنا كنت بنصح أخواتي البنات
و بتقبل نقد الناس
لكن لما لقيت فيه ناس بدأت تنقد نقد غير موضوعي
غيرتم سلوكي لسلوك تربصي
يعني مستنية حد فيكم يقول كلمة أعملها حكاية
البنات و الستات زي المرآة أنعكاس لسلوكك معاها
لأ ده كل البشر
ربنا سبحانه و تعالى قال
(أدفع بالتي هي أحسن فإذا الذي بينك و بينه عداوة كأنه ولي حيم)صدق الله العظيم
و ربنا كلامه صدق
جرب تسيب إللي ماشية غلط و إللي ماشي غلط في الشارع و تبعد عنهم و بعد 3 شهور تجربة بس بمنتهى الصدق و ضبط النفس شوف النتيجة(والكاظمين الغيظ و العافين عن الناس)صدق الله العظيم
براحتك قول كلامي نظري
بس أنا واخداه من القانون الإلهي(و جبتلكم الآيات الكريمة و الأحاديث الشريفة)
محاضرات التنمية البشرية(كورسات أخذت فيها مواجهة الضغوط و تقييم مخاطر و خلافه 3 شهور متواصل و دورات مستمرة كل فترة لتجديد معلوماتي و قراءاتي)
الممارسة العملية

و في النهاية
من ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة يا سيدي اعتبرها أختك و بلاش تفضل تقول سواقة البنات وحشة لحسن مراتك أو خطيبتك أول ما تركب عربيتك بجيب الشنطة على الكبوت أو تتعقد و ما تعرفش تسوق و لا تطلع رخصة زي ما حصل مع جارتي و بدل جوزها ما يشتريلها العربية علشان يريح نفسه من مشاويرها و من كثر تأنيبه ليها ((مش عارف أنت لما تسوقي حتحسي بيا و لا لأ أنت مش بتحسي.....أمتى بقى تستملي عربيتك و أرتاح منك....الله يكون في عون الناس في الشارع منك..........تييييييييييي يت))
و النتيجة بقالها سنة بتتعلم و كل مرة تتصوره قاعد على الكبوت بيسمعها قصدية تاخد الكورس و المدرب يديها فنطاس ثقة بالنفس يجي زوجها بدبوس يفضي القرطاس((هاه حتخلصينا على أمتى ...قبل نهاية العالم بكام دقيقة))
لم يحسن الظن بالله و لم يعاملها بالمودة و الرحمة
فالنتيجة محسومة
سواق الهانم و هو السبب
أنا بخليها تيجي معايا دروس السواقة و كانت زي الفل علشان احتكموا ليا و طبعاً أنا قلتلها أنت غلطانة لازم تثقي في الله ثم نفسك أكثر من كده
و قلت له عاملها بالراحة و اللين شوية أنت تحب حد يقولك ربع كلمة من الكلام ده فما بالك بمن ملكه الله أمرك و لله الأمر من قبل و من بعد و جعل عقدة النكاح في يدك و أعطاك حقوق شرعية لو كانت الست ممكن تسجد لأحد غير الله لكان زوجها و من تغضب زوجها تبيت و الملائكة تلعنها يا أخي أرحمها يرحمك ربنا

بالله عليكوا كل واحد يتمنى الخير للناس و بلاش يتباهي بنعمة ربنا إللي أداهاله لو اعتبرنا القيادة مهارة يعني مستوى أعلى من الإتقان يبقى
تحمد ربنا
تزكي عن المهارة بتعليم من لا يعلم أو توجيهه باللين و لا تأخذ النصيحة شكل الفضيحة
تواظب على أستعمال النعمة في الخير و أداء شكرها
و إلا ربنا ممكن يسحبها منك لأنك عيرت غيرك بعدم قدرته على استعمالها (أفتكر نزلة البرد لما بتجيلك بتكسر عظمك إزاي و تخليك مش حاسس بطعم الدنيا حتعرف قيمة الصحة و حلاوة الأكل و لو كان بربع جنيه)

الحمد لله على كل حال و أعوذ بالله من فجأة غضبه و زوال نعمته
معلش اصدك علي مين للي بيركز مع عربيات الناس ومش بيركز في الطريق؟ :D