قديم 25-11-2012, 02:21 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تويوتا كورولا 2007 مميزات وعيوب وصور

بشكر حضرتك على الموضوع الجيد ..... انا متفق معاك فى 90% من الى حضرتك ذكرته ... و مختلف معاك فى 10% بس

انا كان نفسى اشترى كورولا و ليا حكاية صغيرة كدة
من خبرتى 3 سنوات فى الشغل فى استخدام العربيات الملاكى اليابانى .... كان ترتيبهم .... الكورولا ... اللانسر ...الصنى
كنت عاوز اشترى كورولا ...بس الكلام ده كان فى اول 2008 ... سألت فى توكيل تويوتا .. فقالوا ان مفيش الشكل القديم ... و لو عاوز احجز للشكل الجديد 1400 سى سى اوتوماتيك تجميع جنوب افريقيا ... سالت فى فرع ليهم فى الخليفة المامون على الشكل القديم ..... كان فيه عربية واحدة ... بتتباع كسر زيرو .. عاملة 8 الاف كم بس ... سى سى اوتوماتيك 1400 بيضاء ... بتتباع بضمان التوكيل !!!! انا مش فاهم ازاى ... بكام يا عم ؟ 140 الف جنيه ......طيب و الجديد بكام ؟ برضو بـ 140 الف !!!!!
بغض النظر انى اكتشفت ان الى بيعمل الموضوع ده واحد بيشتغل فى المبيعات فى التوكيل ... مش التوكيل نفسه

المميزات
انا اتفق مع حضرتك فى جودة عفشة الكورولا .... و جودة قواعد الموتور ... و تسارع موتورها الجيد جدا مقارنة بالانسر مثلا
الكابينة الداخلية .... تقريبا متشابهة مع اللانسر
الكورولا اعلى على الارض من اللانسر
موتور الكورولا ليه رنة بتعجبنى جدا

العيوب ....
الكورولا مش ثابتة اوى على الطريق و خاصة على السرعات العالية .... انا كا منتش مجرب الموضوع ده الا لما جربتو بنفسى ..... كنت حتقلب بالعربية ... ماشى على طريق الواحات بسرعة و فى المقابل عدت تريلا بسرعة .... العربية اتمرجحت بيا ..... ربنا ستر الحمد لله

قطع غيارها اغلى شوية من اللانسر و شويتين من الصنى ... دى مش مشكلة كبيرة .. علشان سعر الكورولا اصلا اغلى من اللانسر

موضوع مسك السعر ...انا شايفه عيب مش ميزة ... انا عاوز اشترى كورولا ... مستعملة ....الاقيها بسعر عربية تانية جديدة ؟؟؟؟ او بسعر بى ام 2003 316 !!!!! كتير شوية
انا لو كان معايا فلوس فى 2007 ... كنت اشتريت الكورولا بدون نقاش

اشكرك على الموضوع