قديم 12-05-2013, 02:03 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اعرف تفاصيل استيراد سيارة معاقين من الخارج

تحسب الخمس سنوات من تاريخ الافراج الجمركى عن السيارة من الجمرك ( تاريخ الشراء). راجع صورة الافراج الجمركى معاك هتجد التاريخ

2- إستيراد سيارة من امريكا يلزمها ان يكون لكن احد هناك فى امريكا يعاين ويدفع لك ويشحن لك على الرغم من ان فى معارض كثيرة تبيع السيارات المستعملة فى امريكا ممكن تقوم بعملية تخليص الورق ليك والشحن ولكن هتأخد مبلغ منك.

3- الشحن من امريكا هيكلف شويتين لان امريكا اولا بعيدة عن مصر وحركة السفن من وإلى امريكا ليست بنفس كثافة دول الخليج. كنت ارشح لك استيراد من دول الخليج لان اقرب وبتكون إمكانياتها عالية...

4- خلى بالك لان السيارات فى امريكا بتكون اعلى من 2000 سى سى مش منتشر العربيات 1600 كثيرة هناك فالبحث بيكون صعب وبالاخص لو هتجيب عربية حديثة فوق 2006 مثلا

5- علشان تسرع الاجراءات ابحث عن مخلص جمركى فى اسكندرية ( الميناء الاقرب لامركيا) هيأخد منك حوالى 2000 جنية ويخلص لك الورق بأسرع مما يمكن..

6- العربية المستوردة من الخارج بنفسك مش هتفرق كثير عن الثمن الموجود فى بورسعيد ولكن الفرق ان العربية هتكون افضل من حيث الحالة وهتكون ضامنها لان برة العربية بيقول لك كل اللى فيها والثمن بيكون على حسب الحالة وليس هناك غش كما هو الحال فى مصر....

7- 35 الف يجيبوا لك نوبيرا 2 وهو معقولة موديل سنة 2000 او اقل....الاسعار غليت قوى عن اخر مرة رحت فيها بورسعيد......