قديم 26-07-2012, 03:55 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى الشخصية مع مصر للتامين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

الموضوع زى ما قلت قبل كده مشكله فى مصر انا بقى مش هاقولك الشركات الخليجيه تفتح لا حضرتك عندك الامريكيه و اللبنانيه و السويسريه المشكله مش فى الشركات فقط لاء الموضوع منظومه يا استاذى يعنى شرطه على مستوى و ده مش عندك و امكانيات الشوارع و ده طبعا مش موجود و الناس الى بتسوق و معاها رخصه وانت عارف الرخصه بتطلع بكام

لا بقى انا هاقولك على نظام افضل من التامين فى الخليج مااااشى خد دى

فى امريكا و الدول المتقدمه حضرتك بتامن على الرخصه مش على العربيه نفسها لا مثر بتدفع 3000 دولار فى السنه و اى عربيه تشتريها تدخل تامين لان الرخصه هيه التى تحمل التامين

احرق دمك كمان ماشى ::::::
العربيه بيبقى سعرها مثلا 500 دولار والاصلاح او الهلاك يعمل 3000 تاخد ال 3 و ترمى العربيه
لييييه بقى
لان فى نظام فىامريكا حلواوى حضرتك لما بتشترى عربيه هنا تروح ترفعها و ممكن يتنصب عليك هناك بقى لما تشترى تسال العربيه ماشيه كام ميل لتحديد السعر اما تاريخ العربيه مسجل فىالمرور

ومش ممكن عربيه عامله حادثه ترخص هناك تانى !!!!!!!!!

يا باشا المنظومه غلط حتى سلوك الناس مش مظبوط و تامين تعبان احسن لا تامين اهه بيشيل عنك الاف الجنيهات و خصوصا اننا بنشترى اغلى عربيه فى العالم هنا فى مصر ونرجع نغليها على نفسنا تانى بقسط البنك

يعنى حضرتك لما بتشترى فيرنا مثلا اكنك بتشترى 4 فيرنا تخيل انا متخيل لاننا فى مصر لو حضرتك مش متخيل الموضوع ده تبقى مشكله هاتتعب اوووى و رمضان كريييييم
الله أكرم يا سيدي الفاضل
طيب قولي على شروط التأمين عندكم و أوعدك لو حقامر و أأمن تاني يمكن أنقل التأمين عندكم في قناة السويس و لو إني أخذت موقف أتصلت بيكم 4 مرات قبل ما أروح مصر للتأمين و رد عليا حد فضل يديني نمر فروع و كل فرع يقولي مش تبعنا تبع فرع كذا و لما وصلت لفرع كذا كانت الساعة 2 كلمت الموظفة قالتلي مشغوووووووووووولة جداً كلميني الساعة 5 أتصلت قالولي ميشوا بكرة قلت أتصل بكرة نفس الوضع بعد يومين الموظفة كلمتني على الموبايل بس كنت أمنت و رخصت و خلااااااااااااااااااااااا اااااص حتى ما كلفتش خاطرها تسألني حتستلمي إمته العربية و كنت حستلمها خلال 72ساعة إن التسليم ميعاده أتقدم كام يوم للحظ فرحت مكلمة مصر للتأمين و كلموني بذوق جداً و قالولي على بوليصة تأمين على الحياة و بتاعت التعاقد و قلت حعملها فعلاً بس بعد تأمين العربية لأني عاوزة حاجة للورثة مش ليا و اقتنعت بس بعد إللي قريته هنا غيرت رأي بنسبة 25%
يمكن لو شروطكم أفضل يطأ في دماغي أأمن عندكم

تحياتي

توتة المصري