قديم 24-01-2009, 11:55 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن الفئة C180

ياعمنا الــ GPS بأه في الموبايل يعني بقه حاجه عاديه جدا بره الناس هناك كانت ماشيه بخرايط في إيديها على طول ولما نزلت التكنولوجيا بتاعت ال النافيجيشن بقى كل الناس هناك ماشيه بيه
في فرنسا مثلا أنا كنت هناك من حوالي سنتين وكل التاكسيات ماشيه بال GPS كل اللي عليك تقله رايح أوتيل كذا أو مكان كذا ويدخل السواق البيانات ويفضل ماشي وراء تعليمات الكمبيوتر

إحنا إللي هنا لسه لحد دلوقتي البلد مانعه ال جي بي اس عشان قال السرية العسكريه (ياجماعه إحنا متصورين غصب إن عننا من الأقمار الصناعيه) والمعلومات متوفره للجميع عن طريق مثلا جوجل إيرث وده على فكره ديه المعلومات المتوفره لعامة الناس مش المعلومات إللي عند الناس ديه , وبعدين حتى لو جبت موبايل من بره فيه GPS حتشوف كل حاجه عن بلدك أنا مشغل ال GPS بتاع الموبايل بتاعي وكل حاجه باينه أنا كنت مسافر إسكندريه وقررت أشغل الGPS بتاع الموبايل وأنا على الطريق السريع وحدد لي مكاني وسرعتي ومكاني sec. by sec. وحددلي أنا في الكيلو كام باظبط وباقي لي على إسكندريه قد إيه وكنت براجع البيانات مع اليفط الموجوده على الطريق إللي بتقول باقي لك على إسكندريه ٌد إيه وكانت نفس المعلومات إللي مديهالي القمر الصناعي

فوجود نافيجاشن مش حاجه جباره دلوقتي بس هيه بلدنا اللي المعلومات عندها دايما سر حربي