قديم 20-09-2009, 04:12 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لعنة عدم ثبات السيارة (يا فرحة ما تمت مع البورا)

ده انت حكاية يا احمد
ptmnlo123per122

كل سنة وانت طيب اولاً واهلا بيك فى مصر موتورز ويارب نقدر نفيدك ونستفيد من خبراتك ايضاً

ومبروك على الجواز وعقبال ما ربنا يرزقك بالزرية الصالحة ان شاء الله

بص يا سيدى اولاً زى ماقولتلك انت مش سواق عادى علشان كده احساسك باى عربية هيبقى غير اغلبية الناس
وعلشان كده بقول دايما مهم تجرب بنفسك مش كفاية تسمع من غيرك

ليه انت مختلف هقولك
انت اتطبعت بشكل كبير بالاكسنت وده اللى مخليك عاملها مرجع تقارن بيه اى عربية بعدها وده مش صحيح تماما لان كل عربية ليها شخصيتها وطعمها وبالتالى الثبات الاحساس بيه (او السينس) بيختلف من عربية للتانية
فميعنفعش تقارن ثبات عربية خفيفة مفيهاش باور وعزمها ضعيف بعربية تقيلة عزمها قوى وسحبها برضو ضعيف بالمقارنة بوزنها

اللى اقصد اقولة ان المعادلة بتختلف من عربية للتانية ولازم تعيد برمجة نفسك على العربية الجديدة وده هيتم بشكل تلقائى بس بياخود وقت

طيب لو انت عايز تعزز ثبات العربية او تغير من ملامحة ممكن
ممكن تخفف وزن العربية
توطيها
تغير الكاوتش باعرض
تغير مساعدين وسوست
تركب بدى كيت
وحاجات كتير هتأثر نسبياً على الثبات من ناحية اوى اخرى
بس المهم انت تحدد عايز ثبات شكلة ايه
اللى واضح من كلامك ان فيه مشكلة فى الثبات الرأسى او التنطيط
وده حله تقليل ارتفاع الكاوتش (سماكة الكوتش) مع تغيير المساعدين لمساعدين (دبل اكشن) وسوست رياضية اقل مرونة
لو عايز تتقل الدريكسيون فى ايدك وتقرب من احساس العربية وهى مفيهاش باور عرض الكاوتش وجيب نقشة رياضية

لو عايز تزود وزن العربية مع التسارع (بمعنى اخر تقلل انسيابية الهواء تحت العربية وتزود الداون فورس) يبقى تركب بدى كيت وعتب وتهبط العربية

وهكذا الامثلة كتير بس بناء على اللى انت عايزة بالظبط

اهم حاجة متعقدش نفسك الفكره كلها انك عايز اداء مميز وده محتاج تظبيط وعناية بحالة السيارة طبعاً

اسف على الاطالة واهلا بيك مرة تانية وبإذن الله باقى الاخوه المتخصصين يردو عليك افضل منى
ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش