قديم 26-11-2010, 02:47 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: استخدم زيت ايه ... ارجو المساعده ؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا رأيى الشخصى -وكل واحد حر فى رأيه- أن فى مصر بالدات , ماتحطش الا الزيت اللى بيتغير كل 1000كم لأنه هو الأضمن أنه مايكونش مضروب لأنهم هيضربوه هيبقى ايه؟؟؟ زيت كل 500كم ,ماينفعش, لكن اللى بيتغير كل 3000 كم و كل5000كم وكل10000كم, ممكن يتضرب بسهولة زى مرة واحد ميكانيكى قاللى أن الجراكن بتتفتح من تحت و تتقسم على جركنين و الباقى يتكمل من أبو 1000كم و أنت بتغير الزيت أو أى حد تانى, عمرك مابتفكر تبص على قعر الجركن أبو 5000كم أو 10000كم عشان تشوفه ملحوم و لا لأ !!!!!

يبقى الأضمن أنى بغير كل 1000كم بزيت TOTAL و خلاص و بصراحة لأن المكنة بتاع عربيتنا البيجو ال505 القدييييييييييمة بتاكل بتاع نص لتر فى الغيار , فأنا لقيت زيت TOTAL ممتاز أوى معاها و المكنة مابتكلش منه كتير زى زيت SHELL ولا CALTEX .

حتى عشان المكنة مايفضلش فيها الزيت أكتر من 1000كم و أن الزيت ينزل كل 1000 كم بالرايش و الشوائب اللى فيه أفضل من أنك تسيب الرايش و البلاوى اللى فى الزيت تلف فى المكنة لمدة 3000كم و بعدين غيار الزيت بياخد 20 دقيقة بالظبط , مش كتير يعنى .

أنا عارف أن فيه أخوة أعضاء كتير هنا فى المنتدى , هيقولوا , اييييييييييييييه الجهل و التخلف ده و أن فى أوروبا و الدول المتقدمة , الزيت بيتغير كل 20000كم و الكلام ده , بس هناك حاجة و هنا حاجة تاااااااااااااااانية خالص , هنا الزيت و البنزين و الهوا و فلاتر الزيت و فلاتر الهوا و فلاتر البنزين غير هناك , يبقى فيه قرف و بلاوى بتخش قلب المكنة هنا فى مصر غير هناك , ادينى ظروف هنا -فى كل حااااااااجة- زى هناك و أنا ماغيرش الزيت خالص .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم