قديم 28-06-2010, 12:03 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بالامانه اسبرانزا m11 ولا بيرليانس frv

مع احترامى للاراء اللى فيها كثير من تفسير للامور الغير منطقى والخاطىء
احب انوة بغض النظر عن مستوى السيارات ولنقل انها متوسطة الاداء زالجودة
الا انها مجمعة محليا يعنى طبعا دقة التجميع والتشطيب وجودة مواد غير ظاهر منها كثير للعيان متدنى
لكن طبعا للحق يقال البريليانس كجودة تجميع وتشطيب ادق وانضف من الاسبرانزا
لكن كمواصفات فنية طبعا ممكن تتفوق الاسبرانزا
بس برضة مش مهم اوى فرق التسارع والسرعة القصوى دى كلها عوامل نفسية مش لازم تأثر عليك ودى عربيات اولا واخيرا صنعت للمدن والتنقل وليس للسباقات واى عربية مهما كانت والغرض الاساسى منها هو سيارة ركاب وفضلت تشد عليها وتسارع واقصى سرعة على الاول والتانى هى سنة واحدة وتجيب محرك
يعنى اية الفائدة من انك تستخرج عزم سيارتك الاقصى والاعظم بغض النظر عن نوع السيارة الا انك بتتكلم عن ثوانى مقابل اهلاك المحرك
مجودة تصنيع اتوقع السيارتان متقاربتان وان كانت تتفوق البرليانس بشكل طفيف جدا
انما كعصرية التصميم والشكل المتحفز ونككهة قيادة طبعا نوعا ما الاسبرانزا
لو كنت مكانك لابتعد عن هذا الهراء كله طالما فى شك فى نقاط معينة وانت عايز عربية جديدة مش عجله وتريح دماغك روح جيب الكيا ريو او الاكسنت والعن ابو العربيتان ونبقى نشوفك بعد 7 سنين ونشوف مين اللى شغال ومين اشتكى بعد شهر وبيجرى فى التوكيلات وصةت فى العمود والزجاج والكلام الفارغ دة كله ريح دماغك وابعد عن المشكوك وروح للمضمون
مش تفتضل تشك وتقلق وتقضى ايام فى التوكيلات
عربية جديدة يعنى اشترى راحة بالك وشكرا ودمت بود ومتخليش الشركات تجرب علينا كساحة تجارب ويتعلموا علينا
ملاحظة بالنسبة للاخ اللى قال على جالينا انها رسبت فى الاختبار فدة كان فى اول تجربة وبعدها عدت العربية بمستوى اظن 3 نجوم لا باس به واعتقد انك عارف المعلومة دى لازم نتحرى الحقيقة والامانة ودة كان اختبار اوروبى مرة فى المانيا ومرة اخرى فى اسبانيا
انما الاسبرانزا كل الاختبارات اللى حضرتك اللى قلت انها تعدت واجتازتها فكانت صينية والمعايير تختلف بفرق محسوس مش كدة ولاه اية
طبع السيارتان من ناحية الامان متقاربتان والمساله مسأله اذواق
لكن فى الاول والاخر كلها مواد غير باهظة ورخيصة الثمن التى تدخل فى بناء تلك السيارات اومال هما ازاى بينزلوا فى السعر ودة مش مأخذ اوى لانة حال الكثير من السيارات اليابانية والكورية المحترمة ممكن يقلل او يحط مواد ذات جودة اقل فى بناء تبطين المقصورة الداخلية والكراسى وبطانة الابواب لتخفيض سعر السيارة وهذا ليس بعيب المهم المضمون والجوهر يعنى الاداء الامان الجودة والقيمة وشكرا ودمت بود اسف للاطاله