قديم 07-01-2013, 01:29 AM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all
افتراضي رد: اختبار اهتزاز المحرك للأكسنت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai 2005 مشاهدة المشاركة

طيب بما انك فتحت الموضوع يبقي نخليه اكتر افاده
الموضوع طبعا مطروح للمناقشه من جميع الاعضاء
ايه هي اسباب اهتزاز المحرك مع زياده الاحمال الكهربائيه ؟ وما هي طرق العلاج المثلي؟

تسلم ايديك عالفيديو
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا طبيعي جدا ان اي عربيه في دنيا يبقا فيها اهتزازات دا امر طبيعي نتيجه الحركه الاجزاء الداخليه للمتور وحركه الشكمان
الاهتزاز دا بقا نسبي بمعني بيختلف من عربيه للتانيه
ع سبيل المثال العربيات الالماني بس في اي فئة مفهاش اهتزازات تذكر نسبتها تكون ضئيله جدا حتي بعد الكيلو متر الكتير ودا نتيجه الخامات الممتازه والصناعه المتقدمه

اسباب الاهتزاز الاول هى القوواعد والشكمان
بمعنى
لو فيه اهتزاز جامد في الدريكسيون يبقا القواعد
ولو فيه اهتزاز قوي في الصلون اقصد الكراسي والكنبه بيبقا من الشكمان

ازاي امنع الاهتزاز انا عن نفسي لسة بدور ازاي اما عن المحافظه على الاهتزاز الطبيعي فدا بيبقا بالمحافظه عليها وعمل الصيانه في وقتها

وبنسبه لوضع الاهتزاز مع الاحمال دا طبيعي لان كتر الاحمال بيقلل الار بي ام ودا لازم يزود الاهتزاز..
فا في عربيه بتتأثر بالاحمال وترج (تهتز بشكل قوي ) وفي ما تتأثرش وطبعا كل ما تقل التأثير بالاحمال دا بيبقا احسن واريح ويتحسب لنعومه العربيه ولو عاوز تفهم قصد لو حد صحبك معاه عربيه لانسبر بومه اوتو اعمل فيها الي انا عملتو هتلاقي اهتزاز رهيب....