قديم 06-02-2010, 07:23 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شكرا لاعضاء المنتدي الكرام

اهلاً بيك يا استاذ محمد فى مصر موتورز والف مبروك على العربية وربنا يااااااااااااااااااارب يباركلك فيها ويهبك خيرها ويكفيك شرها

بننصح دايماً تعمل الصيانة الاولى فى التوكيل لان لو فيه اى قطع غيار اساسية مطلوبة ممكن متكونش موجودة غير فى المركز الرئيسى او فيه حاجات لاتعتمد الا من خلال المركز الرئيسى واحيانا ما بيكون اعتماد العربية نفسها وتسجيلها فى قواعد بيانات الوكيل فى الصيانة الاولى او صيانة ال 1000

الحاجات المطلوبة فى الصيانة الاولى بتكون فى الغالب فلاتر هواء وبنزين وزيت
بالنسبة للزيوت ممكن تستخدم اى زيت يحمل نفس المواصفات المحددة فى كتالوج العربية والاختيار تحديداً بيبقى بناء على طبيعة استخدامك وميزانيتك
فمثلاً لو انا عايز اقصى اداء رياضى وهستخدم دايماً زيوت تخليقيه هجيب شيل هيلكس الترا
لو اداء عادى وعايز اقصى حماية للمحرك هجيب هيليكس بلس

لو اداء عادى واحتمال استخدم بنزين اقل من 92 يبقى هجيب شيل هيلكس العادى

وده كله بالنسبة للشيل فيه بدائل فى كل الماركات الاخرى زى (BP - توتال - موبيل ....

انا عن نفسى بستخدم شيل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش