قديم 27-02-2013, 08:34 PM
الصورة الرمزية tefa_memo
tefa_memo tefa_memo غير متواجد حالياً

tefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to behold
افتراضي رد: نصيحتكم يا شباب..اشترى ولا أأجر؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا العربيات الايجار ليها مميزات وليها عيوب
من مميزاتها ان م شهتكون مطالب غير بتمن البنزين فقط لاغير طوال فترة الايجار اللهم بقي زيت او حاجات بسيطة ظهرت لك
نيجي للعيوب :
اولا : ممكن لاقدر الله العربية تتخبط - ( ممكن خطأ الغير ) وساعتها هتلاقي نفسك مضطر انك تصلح كل اللي باظ وممكن تلقيه عمل مبلغ كبير وخاصة لو كانت العربية موديل حديث
ايه العمل
الحاجة الاخيرة في اصحاب معارض تأجير لما ترجع لهم العربية لازم يطلع لك فيها حاجات ومحتاجات بحيث انك تدفع اي فلوس والسلام

طيب نيجي للحل التاني وهو انك تشتري عربية في حدود 50 الف
ده انسب حل ليه :
اولا هتبقي عربيتك في اي وقت هتنزل اجازة هتلاقيها
وزي ما انت ذكرت ممكن الاسرة في غيابك يستفادوا بيها
حكاية التصليح وتضييع الوقت مش مشكلة لانك ممكن تاخد عربية متأجرة بعد اسبوع يحصل فيها مشكلة وتروح بيها بردوا عند الميكانيكية
ومش عشان بجيب حاجة مستعملة هتبقي وحشة لأ فيه حاجات مستعملة نضيفة
وبعدين المبلغ ده يجيب لك (( لانسر كرستالة ياباني - ابيزا الماني موديل 2001 وهيفيض كمان )) ده بالنسبة لقطع غيار موجودة وموفرة وسرعة للانسر في اعادة البيع يعني لو حبيت تبيع هتبيع ان شاء الله في اي وقت
فيه موديلات تانية كتير بس انا حبيت اذكر لك موديليين قطع غيارهم بيتعيش الالماني والياباني
توكل علي الله وصلي صلاة استخارة واشتري بدل ما تأجر وتدخل نفسك في مشاكل لاقدر اللهولا وصل امانة ولا يحزنون مالك احسن ما يكون مال غيرك
تقبل مروري ورأيي المتواضع

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
اللهم اني استغفرك من كل ذنب اذنبته
...........
سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم
...........
سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين وانا الي ربنا لمنقلبون

قَالَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
(( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ وَمَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ))