قديم 09-01-2015, 12:26 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدين هيدروليك بموتور او بمب

انا اختلف مع حضرتك فى بعض ما ذكرته عن بوينج .... عوامل الامان الزيادة بتكون افضل لأداء الطائرة فى حالة الطوارئ .. و وجودها كمان بصورة منفصلة ميكانيكية بيديها اعتمادية اكبر

انا قرأت المانيوال الخاص بال 737 ... و قرأت المانيوال بتاع ال 600-300 ... فيه فرق كبير فعلا فى الفكر ... و انا كمبتدأ .. استمتعت جدا بمانيوال ال 737 .. علشان بيفهمك هو بيعمل ايه بالظبط
مانيوال الايرباص ... خطوات ثابتة .. منظم جدا .. و مختصر و يخليك تعمل الى انت عاوزه ... بس لو حبيت تفهم ليه بتعمل كدة ... مش حتلاقيه فى المانيوال

تحكم الكومبيوتر فى كل حاجة فى الطائرة ..... فى الغلب اراه مش كويس ....
انا اعلم بضعف احتمالات الحالات دى ... بس ماذا لو حدث عطب فى الكمبيوتر الاول و تبعه عطب فى الكومبيوتر التانى ؟ ( ال 777 ) فيها 2 كومبيوتر
ماذا يحدث لو عندى عطل تام فى الكهرباء و البطاريات ؟
لو عندى سنسورز بيقرأ معلومات خطلأ .... نتيجة تلف او نتيجة تراكم ثلوج مثلا ؟!!
الحل فى نظام مانيوال لمحاولة قيادة الطائرة

كنت بسأل على محركات ال 380 لو فيه نوع تانى غير الى ذكرتهم .... و اخبار الترنت ايه فى الصيانة ؟
اخر مرة كنت فى المطار ... رولزرويس كانوا بيجهزوا هنجر كامل لصيانة ال ترنت 700 لطائرات 330 .. و كانوا بدأوا يدوا مهندسين عمرة المحركات فكرة عن محركات الترنت .... و اذكر ان المهندسين كانوا بيشدوا فى شعرهم ... نظرا لوجود 3 اكسات متداخلة فى محركات الترنت

سعيد بالنقاش مع حضرتك ...
ابو نورا خبير البى ام هو الى ممكن يفيدك فى المواتير