قديم 18-09-2010, 07:40 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أساسيات القيادة الرياضية .

ياباشا أنا كل قصدى أن الديفل قيمته أقل من ثمنه, يعنى هتدفع حوالى 1000 جنيه فى نظام شكمان كامل, وهيدى زيادة فى الأداء لكن 1000 جنيه كتير على الزيادة دى, بس هو فعلا هيحسن سحب العربية وخصوصا مع الفلتر.

البوجيهات الرياضية عندى, بس للأسف مش حاسس بفرق, وكل ما الميكانيكى يشوف وشى يقولى غيرها معرفش ليه
, لو عايز الصح هات البوجيهات ومعاها السلوك بتاعتها, أسبليت فاير يعنى, علشان تحسن من حرق البنزين وتقلل المقاومة للشرارة لأقصى درجة.

كل كلامى اللى مالوش لازمة فى المشاركة اللى فاتت يتلخص فى كلمتين, كمبيوتر العربية هو اللى بيوازن بين الهواء والبنزين, فكل وظيفة الفلتر تسهيل دخول الهواء للموتور, لكن هو مبيدخلش هواء زيادة, والشكمان نفس الحكاية, بيسهل خروج العادم علشان يشيل الضغط من على الموتور.

لكن الشكمان والبوجيهات والسلوك والفلتر طبعا هيدوا شوية أحصنة, حوالى 10 حصان مثلا وهيزودوا سحب العربية, لكن هل الزيادة دى تستحق حوالى 2000 جنيه؟

وبعدين أنا من رأيى تركب فلتر K&N الأول, وتمشى بيه شوية وتشوف الفرق, بعديها بأسبوعين مثلا تركب البوجيهات بالسلوك, وتشوف الفرق وهكذا, علشان متركبش كل حاجة مرة واحدة وتبقى عارف كل حاجة زودت السحب قد أيه.

علبة الشكمان الأخيرة بتسبب ضغط على نظام العادم, وتغييرها بواحدة سبور كويسة هيحسن السحب طبعا, وفيه ناس بتشيل علبة البيئة وتركب بدالها ماسورة علشان تقلل المقاومة للعادم لأقصى درجة, بس طبعا حضرتك مش هتعمل كده.

وعلى فكرة فيه عضو معانا هنا عارض تربو للبيع فى قسم تعديلات الأداء على 700 جنيه, وهو هاوى يعنى ممكن يساعدك فى التركيب وأيجاد القطع المناسبة, وطبعا ده مستوى تانى خالص غير التعديلات اللى بنتكلم عليها, وهي
خلى العربية طيارة بالنسبة لحالتها الأصلية.

وربنا يوفقك للقرار الصحيح
.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 18-09-2010 الساعة 07:50 AM