قديم 11-10-2010, 06:50 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: PEUGEOT 504 اسم من ذهب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كان عندى معلومة فى الموضوع ده ان والدى -الله يرحمه- قالهالى من زمان أيام ماكان بيعلمنى السواقة على عربيتنا البيجو ال505 و عشان يحدرنى من السرعة , قاللى أن وزن العربية عالطريق عند سرعة 180 كم/س بيبقى صفر و كمان أعتقد أنه هو قاللى أن الطيارة عشان تعمل Take off بتجرى على ال Runway لحد مايبقى سرعتها 180كم/س و هنا بيبقى وزنها على الRunway صفر و يبدأ الTake off , ممكن تكون الداكرة خانتنى لأن الكلام ده عدى عليه وقت طويييييييييييييل و لو فكرنا فى الموضوع من الناحية العلمية هنلاقى أن وزن السيارة عبارة عن القوة اللى بتمثلها كتلة السيارة على الأرض و أعتقد -و اعدرونى لو معلوماتى مش دقيقة- أن عند تحرك السيارة , الوزن ده اللى هو قوة بينقسم الى جزئين فى اتجاهين متعامدين على بعض الاتجاه الأول العمودى على الأرض الى أسفل و الاتجاه التانى الموازى للأرض فى اتجاه جركة الجسم اللى هو عندنا هنا السيارة و لأن القوة زى ماحنا شايفين انقسمت نصين فبالتالى الجزء اللى ضاغط على الأرض أصبح أقل من لو كانت السيارة ساكنة يعنى واقفة مابتتحركش , أنا آسف لأن كلامى مش دقيق لأن أنا طبيب مش مهندس و آخر مرة أشوف فيها الفيزياء و الميكانيكا كانت فى شهر 7 - 1994 , بتاريخ حصولى على الثانوية العامة , بس المعلومات الميكانيكية و الفيزيائية , انا كنت باخدها من والدى -الله يرحمه- كأمر مسلم بيه لأنه كان أستاد دكتور فى كليه الهندسة .

MERCEDES S550
جزاك الله خيرا يا دكتور ... و رحم والدك
هو الموضوع ببساطه شديده اننا بنخلط بين الوزن و الكتله
الكتله تعتبر مقدار ثابت للماده ... كيلو بطاطس .. طن حديد .. عربيه 1200 كجم .. وكده
لكن الوزن فهو حاصل ضرب الكتله × معامل الجاذبيه .. و بالتالي وزن عربيه على القمر غير وزنها على الارض
وعربيه ثابته في مكانها غير عربيه بتجري على سرعه 60 غير نفس العربيه على سرعه 120 ... وهكذا
علشان كده ساعات يقولك العربيه ثباتها بيقل على السرعات او بتنط مع المطبات ...
لأن وزنها قل ... وبالتالي قوه الضغط السفليه قلت وسهل تنط في الهوا بسبب مطب
الخلاصه ان الكتله ثابته و الوزن متغير (نسبي)

والف شكر على مداخلتك و اجتهادك

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &