قديم 30-08-2009, 07:11 PM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Citroen DS أعظم سيارة فى التاريخ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

شكرا يا خالد باشا علي الموضوع الرائع
ال DSسمع عنها من زمان و اسمع ان هيا اللي اعطت لستروين سمعتها
كشركه مبتكره و للسيارات الفرنسيه عموما .
و شكرا للباشمهندس سامح رمزي علي الفيديو الرائع دا.
بس يا تري طالما التقنيات دي حلوه اوي كده و العربيه بتمشي بتلات عجلات و حركات
ليه مش بتتعمل في عربيات انهارده ؟؟!!!!!!!!!!!!
العفو
على فكرة أنا هانى...و دائما هتلاقوا فى التوقيع بتاعى ميجان هاتشباك
العقيد خالد ال nickname بتاعه col. eng. khaled
و التقنيات دى مش بتتعمل النهاردة ده سؤال وجيه
أعتقد إن التقنيات دى مكلفة فى التنفيذ
وارد جدا إنها تكون مطبقة فى بعض السيارات التى نوعا ما من فئات مش معتادة على الأقل فى الشارع المصرى
لكن علشان نكون واضحين....سيتروين بتصرف جامد أوى على عربياتها و علشان كده دائما بتعانى من أزمات مالية و معدل التطوير مش سريع...و الذوق إللى بيخاطبوه أصلا محدود.....على سبيل المثال من ساعة ال DS ....أنا ماشفتش عربية تستحق وقفة إلا ال C6 و من بعدها ال C5 ....أى نعم هما مش نصف ال DS حتى ...لكن تقدر تكون إن مجملا سيارات ناجحة
و هما وفقوا الحمد لله فى ال C4 ....و طبعا ده بيؤدى إلى سعر إعادة بيع زى ما كلنا عارفين و للأسف التوكيلات بتاعتهم خارج أوروبا فعلا عيانة....يعنى أفتكر عز العرب مثال على ذلك....شوف مثلا EIM فى رينو بعملوا إيه و هو بيعمل إيه فى citroen ...شىء محزن للغاية

Megane...Every Trip is a Journey

التعديل الأخير تم بواسطة chato_eg ; 30-08-2009 الساعة 07:13 PM