قديم 16-05-2010, 06:56 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة شاملة بين الاسبيرانزا و اللوجان

شكرا يا باشا على المقارنة الجميلة وربنا يباركلك فى العربية الجديدة ويبارك للشترى القديمة
فى بس بعض النقاط عايزين نتكلم فيهم

الثبات : اللوجان بعد 120 تحس ان الاهتزاز زاد و الثبات قل
طالما الاهتزاز زاد يبقى الطريق غير ممهد وبالتالى طبيعى ان الثبات يقل
حاول تظبط ضغط الاطارات عند حد موثوق فيه وجرب العربية بعد ماتخلص تليين وجربها على نفس الطريق اللى جربت عليه الاسبرانزا (طريق مطروح) ولا يعنى اللوجان ملهاش نفس تصيف

قطع الغيار : لكن علي العموم مفيش فرق كبير باستثناء سعر المرايات في اللوجان مستفز جدا !!!!

المرايات الكهرباء حينزل لها سعر جديد كمان كام يوم اول ماتجيلى اى اخبار حاقولك

الارتفاع عن الارض : الاتنين ارتفاعهم كويس و احسن من السيارات المثيلة و اللوجان رائعة في هذه النقطة كأنك راكب 4*4
افضل مثال لركوبة اللوجان فعلا تحس انك راكب 4 * 4

الفتيس : بصراحة الحمد لله محستش باي مشاكل و لا عضة في الاتنين و لكنهم يشتركوا في ضعف السحب علي الغيار التاني
النقطة دى اختلف معاك فيها ... النقلة التانية فى اللوجان قوية جدا جدا جدا دة العربية بتفرك فيها عموما جرب بعد التليين لان لما كانت العربية لسة بتليين كنت بحس ان الماتور مخنوق شوية لكن بعد التليين العربية فاقت جدا ... او شبع الغيار الاول ممكن تكون بتنقل بدرى
لك ان تتخيل انا دلوقتى عامل النقلة الرابعة زى الاوتوماتيك يمشى 30 ك /س يمشى 100 ك/س مش بيقول لأ
طبعا السرعة القليلة حمل على الماتور مع نقلة عالية بس تعمل ايه بقى فى الانتخة عموما اللى عايز اقوله ان الترس الرابع قادر على جر العربية فما بالك بالترس التانى الاكبر والاقوى
طيب حقولك على حاجة تانية ... انا قليل جدا لما بجيب النقلة الاولى ... لما بقف فى اشارة او زحمة بطلع على التانى مش الاول يعنى الغيار بيجر العربية وهى واقفة فما بالك وهى واخد دفعة من الغيار الاول

و الانطلاقة الحقيقية بدءا من الغيار التالت و فتيس الاسبيرانزا طويل في غياراته بمعني انك ممكن تنقل علي 4 ار بي ام مستريح اما اللوجان فاقصي حاجة تنقل علي 3 الي 3.5 .
طيب ليه اقصى حاجة تنقل على 3 ، 3.5 انا عندى ممكن توصل 5.5 ار بى ام وانا بجيب سرعة 100 ك/ س على النقلة التالتة عادى جدا
الف مبروك مرة تانية ويا ريت تقولى انت عامل كام الف كيلو