قديم 02-10-2011, 02:57 PM
الصورة الرمزية trytob
trytob trytob غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT

trytob has a spectacular aura abouttrytob has a spectacular aura abouttrytob has a spectacular aura about
افتراضي رد: العربية اتخبطت اية الاجراءات اللى المفروض اعملها

اولا حمد الله على سلامتك يا باشا و ربنا يكفيك شرها

انا مامن مع مصر للتامين بتاخد العربية و تروح الشركة و تعمل حاجة اسمها محضر حادثة فى الشركة طالما التكلفة اقل من 5 الاف او 10 الاف حسب فرع الشركة و الاتفاق بتاعك لكن او اكتر لازم محضر بوليس و على ما اظن الخبطة اللى عندك مش هتتكلف كتير.\

بينزل معاك مهندس من الشركة يعاين العربية و فى الحالة دى عندك حل من اتنين الاول انك تكون واخد اصلا عرض سعر لتضليح العربية من اى مركز صيانة او السمكرى اللى هتشتغل معاه و هيقعد المهندس يفاصلك فيه و هيرفض انه ييجى معاك للمركز يتفاوض هو مع الصنايعى "ده زى ما حصل معايا"

الحل التانى انه يقيملك الخبطة "ده اللى حصل معايا عشان انا كنت زى حالاتك كده مش فاهم اعمل ايه" و يمضيك انك موافق على التقييم ده يعنى مثلا قالك 500 جنيه يبقى هما ال 500 و هيتاخد منهم نسبة استهلاك حوالى 15 فى المية او 20 مش فاكر بالظبط يعنى هتاخدهم فى الاخر 400 و لازم تجيب ورقة مصنعيات من المركز اللى انت صلحت فيه. اما لو هيتم استبدال اى شىء فى الحالة دى لازم تجيب فاتورة ضريبية بالشى اللى استبدلته مع سعره.

اتمنى اكون افدتك يا باشا و اكيد فى زملا معلوماتهم اكتر