قديم 11-05-2010, 07:43 AM
الصورة الرمزية mr/medo
mr/medo mr/medo غير متواجد حالياً

mr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud of
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsaidy مشاهدة المشاركة

اخى لا جدال فى القانون

لا يمكن عمل توكيل صغير ثم توكيل كبير منه

انظر معى
هل يمكن ان تبيع الوكيله عن الابن بالتوكيل العام اى شى يخص البائع الذى وكل الابن
وفى حاجة ثانية هل من الممكن ان تكتب الصفة فى التوكيل العام للام
يعنى مثلا هو يعمل توكيل عام للام يكتب فيه بصفتة وكيلا عن البائع بتوكيل خاص رقم 10000 لسنة 2009 توثيق شمال

الكلام الذى تقولة لا اساس له من الصحة واذا كنت عملتة فعلا زى ما بتقول يبقى زمان الموظف اللى عملهولك فى خبر كان
كلام ايه الذى ليس له اساس من الصحه ، حضرتك انا متاكد من كلامى مش بقول مجرد كلام .والكلام اللى انا بقولهولك دا انا عملته مش مره واحده او اثنين بل عشرات المرات .

واضح ان حضرتك اللى مش فاهم الموضوع الام وكيل عن الابن فى ممتلكاته هو وليس ممتلكات الاخرين . والابن بموجب التوكيل بالبيع الصادر له من مالك العربيه اصبح له الحق فى التصرف فى هذه السياره . وبموجب التوكيل ما بين الام والابن بينتقل الحق الذى خول للابن للام ولا تسطيع ان تتصرف الا فى حدود هذا الحق يعنى ملهاش علاقه بممتلكات مالك السياره الاخرى ، هى لها الحق فى التصرف فى السياره فقط .

بص حضرتك مفيش حاجه اسمها توكيل كبير من توكيل صغير . بص حضرتك الام معاه توكيل كبير عن كل حقوق الابن اللى من ضمنها التوكيل الصغير اللى عملهوله صاحب السياره .

مش عارف اوصلهالك ازاى .

بص واضح ان حضرتك اتخرجت من الكليه واتعينت فى الشهر العقارى على طول ولم تتمارس المحاماه .
استاذى الفاضل ببساطه الابن ابرم للام توكيل عام يحق لها بموجبه ان تتصرف فى كل مايملك ابنها وتسطيع ان تبرم كل التصرفات نيابة عنه .

والابن اشترى سياره ومالك السياره قام بعمل توكيل للابن يستطيع الابن بموجبه ان يتصرف فى السياره لنفسه او للغير " وهذا التوكيل خاص بالسياره وفقط " .
اذن من حق الابن ان يقوم ببيع السياره لنفسه او لغير بموجب التوكيل الصادر له من المالك .
واذا كان الابن يمتلك حق التصرف فى هذه السياره فان الام تستطيع ايضا ان تتصرف فى هذه السياره بموجب التوكيل الممنوح لها من ابنها .
فالام بموجب التوكيلالعام الصادر لها من الابن تستطيع ان تمارس كل صلاحيات وحقوق الابن .
وزى ما حضرتك قولت فعلا بيتكتب السيد ......بصفته وكيل عن السيد ........بتوكيل عام رقم .....لسنه ..... توثيق..... / وكيلا عن السيد ...... بتوكيل خاص رقم ...... لسنه كذا .......توثيق ......

وزى ما قلت لحضرتك انا عملت الموضوع دا كتير ا جدا وكان بيتكتب وكيل الوكيل زى ما قلت لحضرتك .

وياريت لو عند حضرتك سند قانونى واحد لكلام حضرتك ياريت تقوله .