قديم 17-02-2010, 07:41 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع التأمين...و النصب العظيــم !

ودعت الرجل بالسلامه ! ولم أنم الا وكنت نقلت بيانات الوثيقه بحذافيرها فى ورقه ووضعتها فى شنطة السفر !

و أعطيت زوجتى الوثيقه و أرقام تليفونات الرجل ! و قلت لها لو حصل للسياره شىء اتصلى به علشان يقول لك

تعملى ايه ! و لم أذكر لها شىء عن شكى فى الرجل ! علشان دى ليلة السفر و ماتبقاش دندره و قلة قيمه !

توكلت على الله و سافرت وبعد يومين أرسل لى الرجل ايميل به صورة ايصال سداد جماعى ل 3 سيارات !

وغير مذكور فيه أرقام السيارات أو أى بيانات سوى المبلغ و رقم القسيمه ( طباعة ) و بدون أسماء ! بس وجدته

يضع دائره على رقم وثيقه ( اللى المفروض ) انها بتاعتى ! و كاتب اسمى بالقلم الجاف أمامها ؟؟ فضاهيت رقم

الوثيقه بالرقم اللى أنا مسجله ! وجدته مختلف !! وللدقه مشابه و قريب لكن مختلف تمامآ ! برده مارضيتش أكلمه

فى التليفون لآنه ممكن يختلق لى ألف عذر وان أنا اللى ما بفهمش ! و كمان ح ياخد حذره ان أنا أخدت بالى !

و ح يبتدى فى الاجراءات المضاده ! لذلك سكت فى سرى و لم أخبر أحدآ حتى زوجتى ! أنا طبعآ مش بأخاف من
حد ! ptmnlo123per1106بس ربنا أمر بالستر ! وكفايه أنا أتعكنن و مش لازم هيه كمان ! على اعتبار انها صاحبة الفكره !
وقلت فى نفسى لما أنزل بعد شهر يبقى يحلها الحلال و نتصل بأقاربنا ( الجامدين والشداد ) و نخلص الموضوع !

و حتى لو لم ينتهى على خير ! فيعلم الله أنى كنت راضى ! لآنى لم يضربنى أحد على يدى والقانون لا يحمى الآغبياء !

مضى3 أسابيع و معى زميل شاب دمث الآخلاق من طنطا كنت دايمآ أقول له بس لما أشترى السياره الجديده ح أزورك

و لما عرف انى اشتريتها فكرنى بالوعد وقلت له أنا جايلك يعنى جايلك ! ثم هوب فجأه كده من عند ربنا افتكرت انه

من طنطا ( بلد الفيلم ده كله ) فحكيت له الحكايه و قلت له سأعطيك جميع البيانات التى لدى عن الوثيقه و صورة

الآيميل بتاع الفاتورة المضروبه واسم المندوب و تذهب الى مقر الشركه ( لعل و عسى ) ! و لتقريب الخطوات عندما

أنزل لآنه كان نازل قبلى ب 10 أيام كامله ! و فعلا ذهب صديقى العزيز الى الشركه واتصل بى تليفونيآ وقال لى ما

يلى :- قابل أحد المسئولين و حكى له الحكايه و طلب منه الرجل صورة الفاتورة وقال له بالحرف :- ان الرقم غير

مطابق لرقم الوثيقه ! و يخص شخص آخر و سياره أخرى ! وأنه لم يدفع ولا مليم لهذه الوثيقه فى الخزنه ! و هوه عملها

تانى ؟؟ ده عملها كذا مره قبل كده ! طبعآ كنت أبتسم على خيبتى و صاحبى بيحكى لى الكلام ده فى التليفون ! و صدق

حدثى ! لكن زميلى طمأنى بأن الرجل قال له :- اطمأن خالص و اعتبر الفلوس اندفعت ! دى فى وشنا كشركه و

موظفين ! و لو سمحت اعطينى صورة الايميل واحنا ح ننده له بكره و نعمل له تحقيق و نجبره على دفع الفلوس !

و تعالى بعد بكره الخميس نعطيك ايصال الدفع و تصبح الوثيقه سليمه و ساريه ! فقلت له ينصر دينك يا شيخ ! اتصل

بى الخميس لما تخلص ! لكنه لم يتصل لا الخميس ولا الجمعه ولا السبت ! فاتصلت به الآحد فلم يرد ! قلت العمليه

باظت ! لكنه مساء اتصل بى و تأسف لعدم الرد لآنه كان نايم ( بيحب النوم قوى بس جدع ) ! و مبروك عمل فاتورة

السداد ! و جاب الآصل و الصوره ! و طلب هوه من عنده كمان خطاب رسمى مختوم بسريان الوثيقه !

و كفى الله المؤمنين شر القتال !

الدروس المســتفاده :-

1- لا تأمن أى شخص يتصل بك على النت فى أى أمور ماليه ! ما لم يكن لك به معرفه سابقه قويه جدآ ( وبلاش

أحسن ) !

2- حرص ولا تخونش ! يعنى خد كل الضمانات كامله ! و مافيش حاجه اسمها ( كلمة رجاله ) الا فى الآفلام !

3- ما حك جلدك مثل ظفرك ! ولا داعى للتسرع فكل شىء بميعاد !

4- التأمين ده كله لعبه كبيره ( لا تدرى فيها من الظالم من المظلوم ) !

5- القانون لا يحمى الآغبياء ولا المغفلين ( وأعترف انى للحظه كنت منهم ) !

6- فى هذه القصه ! هناك احتمالين ( أحدهما ضعيف و الثانى قوى ) :-

الآول و هو الضعيف :- ان المندوب كان ناوى يسدد الفلوس حين ميسره لآنه مزنوق فى قرشين أو اتسرق و كل الآفلام

دى ! بس طبعآ ده احتمال ضعيف لآنه كررها قبل كده ! ولآنه عارف انى مسافر يعنى مش ح أسأل على حاجه !

ولآنه يعتبر عمليآ زور فاتورة الدفع ! يعنى بيسكتنى ! يعنى النيه مش سليمه ! خاصة مع علمه بأن السياره لو حصل

لها شىء و بدون دفع ثمن الوثيقه ! يبقى ما عملناش حاجه و ضاعت فلوسك يا صابر !

الثانى :- انها مقصوده و ملعوبه ! لمعرفته انى مسافر على طول و فيه سياره تانيه ! يعنى احتمال حدوث شىء لا قدر

الله للسياره ضعيف ! ( ودى وجهة نظر شخص مقامر بطبعه ) ! واحتمال انى أكون قوى الملاحظه و ألاحظ ان رقم

الوثيقه مختلف ضعيف ! واحتمال لنى حمار بأه ومش واخد بالى ان اسمى مكتوب على الفاتوره بالجاف ( دى حاجه

تانيه) ! و احتمال كبير انه كان يأكل الفلوس نهائيآ ! ماهو الوثيقه بتطلع عادى لآى انسان ! لكن لا تكون ساريه الا عند

الدفع ! واذا لم تدفع ! كأنها لم تكن ! ولا يوجد ما يثبت انى دفعت له شىء ! هوه ده اللى عايزكم تاخدوا بالكم منه ياللى

ناويين تأمنوا ! و عاوزين نصيحتى ؟؟ ( بلاش أحســن ) !

اللهم بلغت ! اللهم فاشهد ! والله على ما أقول شهيد ليس هناك زياده فى الكلام ان لم يكن

هناك نقص أو سهو ! و أرجوا الثواب من الله لو انتفع أحد بهذا الكلام !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127

التعديل الأخير تم بواسطة Dr. Bolbolan ; 17-02-2010 الساعة 07:47 PM