قديم 20-05-2011, 11:34 AM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور ميدو مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا باش مهندس وربنا يجزيك خير ان شاء الله على تعبك معانا كنت عايز اسال حضرتك على مشكلة عندى فى بيجو 307 موديل 2006 كل ما اجى اشغل العربية تقولى depolution fault عايز اعرف هو صندوق البيئة دا مشكلة كبيرة وممكن ياثر على استهلاك البنزين زى ما بيقولو ؟ وتمنة كام فى التوكيل عندكو؟ وفيه مشكلة كمان لما بشيل رجلى من على البنزين بحس ان العربية بتمسك فرامل على خفيف وبسمع صوت تزييق تقريبا من العجل دا ممكن يكون سببه ايه؟ شكرا لحضرتك
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.... وجزانا وأياكم.
أولا:- الرسالة Depolution System Faulty مش متعلقة بعلبة البيئة فى ناس كتير بترجم الجملة حرفيا لكن هى فى الأساس متعلقة بالمحرك ومعناها ان المحرك مش شغال بالكفاءة المطلوبة ولا بالقدرة المطلوبة يعنى ممكن تكون المشكلة بوجيهات أو موبينا او فلتر هواء او حساس شكمان او....... ودة طبعا جهاز تشخيص الأعطال هو الى هيحدد المشكلة ايه بالظبط.
ثانيا:- بالنسبة للصوت الى ممكن تسمعو اثناء الفرامل ممكن يكون تيل أو طنابير خلفى أو أمامى.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668