قديم 05-12-2010, 12:17 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Khaled Youssef مشاهدة المشاركة

طبعا يا باشا انا زيك برضة ما بحسش بالموضوع دة الا و السيارة واقفة او على الd و r بدون الضغط على دواسة البنزين(يعنى و العربية ماشية لوحدها بسرعة بطيئة جدا)
انا مش فاهم ايه وجه الخلاف بيننا
وماذا تقصد بموضوع ال 400 كيلو و الشهرين و ايه علاقته بالموضوع؟
عموما انا دخلت جوة التوكيل و شفت شاشة السكانر فعلا عدد لفات الموتور بيزيد و يقل اكتر لما المروحة تكتب low و تحش بهزة بسيطة و بعدين لما يكتب high تلاقى العداد الديجيتال بتاع الrpm اللى على السكانر بيتغير بطريقة اسرع و اكتر فوق و تحت و تحس بالهزة اشد
و علشان اتاكد خليت المهندس عمل وصلة بحيث السرعة العالية ما تفصلش و فعلا الهزة فضلت مستمرة
ايه كان تعليق المهندس
هل قال ان مدى التغير طبيعى؟
هل حضرتك لحقت تاخد بالك اد ايه قيم التغير صعودا و هبوطا؟
لان احتمال كبير جدا ان ال rpm مش هو السبب و يكون السبب اتزان المروحة نفسها يعنى مركز ثقل المروحة غير منطبق على مركز الدوران و فعلا لو المروحة مش متزنة حتسبب هزة جامدة
اما لو فعلا الهزة بسبب ال rpm يبقى غالبا صمام الايدل وحش او الايدل ليرن او ما يقابله للنيسان محتاج يتعمل تانى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا