قديم 29-03-2011, 04:11 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of
افتراضي رد: متابعه يوم بيوم ل فك ماتور و عمل طقم شنبر

[QUOTE=sad-bird;384944]يبان عند الاثنين يا باشا
انت بترصص عند شيبوب
صح

وممكن تعدي على اي واحد تاني بتاع كاوتش تقوله ظبط الهواء وتسأله عامل ايه لو فيها حاجة هيقولك عليها

ايوه برصص عند شيبوب لو فاضي ومش زحمه ولو زحمه برصص عند المهندسين اللى على ناصيه شارع وادي النيل من عند طريق الزرقيه
بس مش عاوز اروح ارصص دلوقت علشان انا شاكك ان فى عندي 3 فرد بايظين فكده هيكون الترصيص مش هينفع

اخبار العربية معاك ايه بعد تظبط الكورونا
الحمد لله مفيش مفيش صوت زي ما كنت متعود الاول
شغاله ازاي
استهلاك البنزين عامل ايه داخل البلد وخارجها
بقي لي فتره مش عملت ليها معايره النهارده رحت اعمل صيانه للكربراتير وقولت افتح العين التانيه علشان العربية تاخد راحتها لقيت الميكانيكي اللى كان قافلها اخر مره قافلها بلحام معجون حديد ف خدت الكربراتير لخراط الكربراتير وان شاء الله استلمه منه بليل
استهلاك الزيت
بستخدم زيت اسو ( الجركن الرصاصي ) وبغيره كل 1000 (المفروض ) من ساعه ما بدئت تاكل زيت وانا بزود عن الالف وصلتها مره ل 1500 وغيرته
معيار النقص متفاوت حسب المرات اللى بغير فيها يعنى مره نص لتر ومره ثلاث ارباع لتر ( بكتير اوي 1500 كيلو )

اخبار البوجيهات ايه
لسه مغير بوجيهات من فتره شهر او شهرين و كان حرقهم كويس ومفيش عليهم زيت
اخبار الدخان من الشكمان ايه
مفيش دخنه من الشكمان الدخان اللى شايفه طالع بس من خرطوم الفايظ
اخبار الدوراه ايه
الحمد لله من اول مره بس الايام الاخيره كانت محتاجه تظبيط كهرباء ومسمار الكهرباء كان قافش علشان كده حلين الكربراتير و بعمل فيه شغل دلوقت
اعتبر اول مشاركة دي ليك كأن لك تكن
وقول حال العربية ايه دلوقتي والناس هتفيدك وترد عليك بالمشورة
وانا من رأيي شوف حد غير الميكانيكي ده لانه واضح انه عارفك وعاوز يستغلك
انا غيرت اكتر من ميكانيكي لحد ما استقريت على ده وكلهم كانوا بيقولوا المكنه خفيفه وبتاكل زيت ( بخر الفايظ )

اعمل ورقة وقسمها جدول وحط فيها عداد الكيلو
البنزين
مون بنزين للزور واطلععلى الصحراوي وارجع مون من نفس البنزينة وشوف انت مونت كام لتر واحسب عدد الكيلو خارج المدينة
طبعا انت فولت امشي بيها مشاويرك العادية جوه البلد يومين وفول وشوف انت عملت كام كيلو داخل البلد

الزيت
مع الغيار الجاي نزله كله وغير الفلتر وحط زيت جديد وفلتر جديد وامشي بيها لما توصل 1000 كيلو شوف الزيت بينقص قد ايه
انا ملاحظ ان معدل نقصان الزيت بعد 1000 كيلو بيكون اعلى يعنى لو العربية عامله 750 مش بيكون ناقص قوي[/]

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S