قديم 16-01-2012, 03:36 AM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: اجيب نيسان صنى و لا لأ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.wael7yran مشاهدة المشاركة

بص يا باشا ...
انا معايا لانسر 1600 اتوماتيك 2008 خليجي ..
و جوز اختي سابلي الصني 2010 مانيوال لمدة سنة مركونة عندي و سوقتها كتير ..
و صراحة ..
انا لا انصحك بالصني الا في حالة واحدة ..
انك معاكش غير ال 100 الف و موش هتعرف تزود عنهم مليم واحد ..
لانه زي ما قال د/ اسلام .. السعر ده مفهوش غير الصني ..
بس لو تقدر تزود سنة ..
و تجيب الالنترا الشكل القديم ..
او اللانسر البومة ( غالية شويتين )
او السيراتو ( غالية برده ) ..
بس دول كلهم عربيات احسن100 مرة من الصني.. و خصوصا اللانسر
مننكرش انه الصني ثابتة على الارض ..
و سحبها موش بطال ..
بس العربية الصراحة لن ترقى لتوقعاتك منها ..
ضيقة ..
تكييفها نص نص
عفشتها نص نص
و استهلاكها للبنزين عالي 180 للصفيحة تقريبا ..
و غلسة جدا في السواقة ..
هي عربية نص نص ..
يعني لو تقدر تزود سنة .. و تجيبلك لانسر او النترا يبقى احسنلك ..
و ربنا يكرمك ..

كلامك ده حاجه من اتنين يأما سياره زوج اختك دى متعرفش حاجه اسمها صيانه خالص وبالتالى فهو مش مركز عليها اوى نظرا لانشغاله معظم الوقت فى امور اخرى وبدليل انه تركها لك ثانيا والاهم بقى السياره ممتازه جدا جدا فى سواقتها ومفيش اروع من كده وعلى فكره اليى بيكلمك ده واحد عنده 45 سنه وجربت جميع انواع السيارات اليى تخطر على بالك المشكله التانيه بقى هو تقييمك لسياره بطريقتك انت الشخصيه بمعنى العفشه نص نص العفشه دى بالزات اجمد عفشه فى الفئات الموجوده فى السوق زى الالنترا والاوبترا والسيراتو وعفشه رياضيه كمان فى كل موديلات 2011 و 2012 بس هى المفروض انك تظبط الكاوتش بضغط اقل عشان ترتاح معاك وعشان طرق مصر اليى كلها مشاكل دى ومطبات لا تحصى ولا تعد موضوع ضيق الكنبه الخلفيه بقى انا مش شايف ده خالص فى موديل 2012 موضوع استهلاك البنزين بتعمل 220كم داخلى البلد وعلى فكره فتيس سيارتى اوتوماتيك و270كم فى خارج المدينه وكنت مشغل تكييف نص ساعه بالظبط ومعدل سيرى 100 الى 120 الى 140 الى 150 كيلو فى الساعه وعلى فكره تانيه برضه السياره لسه بتلين يعنى عامله 1300 كيلو بس وبرغم كده بقولك على المعدلات دى يمكن بقى الموديلات اليى تحت 2012 موجود فيها الكلام ده برضه الله اعلم بذلك بس الخلاصه موديل 2012 ممتاز مع مرتبه الشرف وقطع غياره متعدده وكمان فيه مستعمل وزى منت عاوز واى ميكانيكى شاطر يشتغل فيها وعلى فكره كمان صاج 2012 افضل مليون مره من صاج الانسر ولو الانسر اتخبطت لا قدر الله عمرها مبترجع تانى زى الاول لو خبطتها عفيه لا سمح الله وبيبقى شكلها مكعبل ويصعب على امه لا اله الا الله التكييف بقى اول مره اشوف واحد يعقب على تكييف الصنى انه ضعيف الكل بيقول تكييف تلاجه مش معنى ان سياره قريبك مش بتبرد كويس يبقى معنى كده ان تكييف الصنى كله محكوم عليه بالاعدام طبعا لا ..عندك تكييف قمه فى الاحترام اربع سرعات ومبيتأثرش بالموتور خالص وسحب السياره بيبقى زى مهو وبخصوص الصديق اليى بيقول اللوجان افضل اركب اللوجان وشوف الكراسى من جوه عامله ازاى حتلائى فرق السما بالارض بين الكرسى الامامى فى الراحه بين اللوجان والصنى وطبعا الفرق لصالح الصنى لانى ركبت الاتنين لكن الوسع الداخلى لصالح اللوجان طبعا غير كده ثبات الصنى افضل بكتيييييييييييير من اللوجان والسيراتو والانسر برضه لان عفشتها رياضيه غير كده فيها عمود اتزان خلفى لثبات السياره فى المنحنيات وعلى سرعات عاليه وعشان كده انت بتحس ان العفشه سيئه لانك بتشعر بدبه المطب وزى مقولتلك الكاوتش عليه عامل مهم جدا فى المطبات ايضا على السرعات العاليه السيراتو بقى التحكم فيها سيىء جدا جدا شكل رياضى عالفاضى لكن مع الاسف غير رياضيه شكل وبس اما النيسان صنى فرامل عاديه كأنها سيرفو حتى الاوتوماتيك فى الصنى سرعتها ومعدل تسارعها هايل جدا اللوجان لغايه 2012 مفيش منها اوتوماتيك اصلا غير كده قطع غيارها اغلى من الصنى والسيراتو كمان ومفيش لوجان قطع غيار استعمال لغايه دلوئت هى سياره ممتازه منكرش بس مش بنفس مزايا الصنى خالص وعاليه من ورا وبتعوم على السرعات العاليه نظرا لعلو شنطتها يعنى الخلاصه الكفه لصالح الصنى والكروز جميله برضه زى الصنى بس شوف بقى تمنها كام الخلاصه بكل المقاييس اتمنى اكون افدتك على الاقل فى موديل 2012 لنيسان صنى عشان اكون دقيق معاك فى الكلام واعتبرها هى افضل سياره موجوده بين مجموعه السيارات الموجوده والمذكوره ايضا من كافه النواحى وليس من جانب واحد فقط ودمتم بخير

التعديل الأخير تم بواسطة elgdawy2007 ; 16-01-2012 الساعة 04:12 AM