قديم 29-05-2009, 05:07 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أشتري أنهي سايبا برايد أم سبارك أم لادا... أفيدوني أفادكم الله؟

وعاوز حاجة فيها تكييف
وتعيش معايا سنوات مش أقل من 10 سنين ويمكن أكتر
وأنا بسافر مرتين في الشهر مسافة 150 كم
ومشواري اليوم في حدود 70 كم

أي من العربيات السابقة أنسب لي ولاحتياجاتي
كل العربيات ديه فيها او بيركبلها تكييف مفيش مشاكل

كل العربيات ديه ممكن تعيش معاك 10 سنين واكتر بس ده متوقف على متابعتك للعربية وصيانتك ليها
وخد بالك باستخدامك ده اى عربية فى الشريحة ديه هتجيبها حتى ولو اعلى من كده بعد عشر سنين هتحتاج صيانة ووتجديد لكل حاجة من اول الموتور لكهرباء لعفشة

بس بالنسبة لاستخدامك فهو متوسط الى مرتفع يعنى هتعمل فى السنة فى حدود 25 - 30 الف كيلو فى حين ان المتوسط بالنسبة لاغلب الناس 15 - 20

العربيات فى الشريحة ديه كلها لازم تبقى عارف ان فيها مشاكل تقفيل يعنى تتوقع فبره تتكسر زرار يعلق بكره تنخلع غطا ريداتير يبوظ قزاز كهرباء يتقل سلكة تتقطع حاجات بسيطة متعطلش العربية كلها وسهل اصلاحها اذا كانت قطع الغيار متوفرة والصيانة سهلة ورخيصة

اكتر حاجة فى العربيات ديه تستحمل بهدلة هى الادا بس لو اخترت الادا هتحضى بحاجات كتير من حيث الشكل والراحة

البرايد حل وسط لانها بتجمع ما بين شكل احدث ونعومة وراحة فى القيادة وحاجتها رخيصة ومتوفره لاقصى درجة وافضل محرك واسهل محرك فى صيانته

مع استخدامك ده زى ماقولتلك تتوقع ان تبوظ حاجات بسيطة وتعالجها فى الصيانة الدورية وداخل الضمان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش