قديم 29-04-2012, 10:05 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لكل محبى الدراجات - و تعديلها-مساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wwael12345 مشاهدة المشاركة

متشكر جدا لمرور حضرتك السريع
الكبالن هنا عشان كل عجلة تكون متحركة بزاتها - لان الكبان افضل فى اى مركبات
و لو جبت الكرونة مش هينفع تركب مع الجمزير خالص--- و فرضا عملت كرونة و انت ماشى لو طلعت عجلة عا حجر هتلافة الموتسكل كلة اترفع من هذا الجانب === لكن الكبلن مرن مع العجلة و لو طلعت عا نفس الحجر اللى هيترفع هو العجلة دى بس
اتمنى تكون وجهة نظرى وصلت كما اتخيلها
هى بصراحة فكرت حضرتك ممتازة كفاية إنك عايز توصل لافضل نتيجة وبخصوص الكبالن انا بصراحة مش فاهم وجهه نظرك إلي انا اعرفة إن الكبالن مهمتها الإستمرار فى الحركة حينما توجة العجل يمين وشمال إنما بخصوص كلام حضرتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wwael12345 مشاهدة المشاركة

=== لكن الكبلن مرن مع العجلة و لو طلعت عا نفس الحجر اللى هيترفع هو العجلة دى بس
كلام حضرتك دة لا ينطبق على الكوبلن إنما ينطبق على شريحة معدنية بتكون مُثبتة فى جسم المركبة للسماح للعجلة للتحرك أعلى وأسفل وطبعا المساعد والسوستة بيقومو بجعل الصعود للاعلى والهبوط للاسفل بطئ نسبياً حتى لا يوثر على جسم المركبة

بصراحة أنسب حل هو إن حضرتك تركب عجلتين بجانب العجلة الرئيسية الخلفية يعنى مش هتعمل اى تعديل فى الميكانيكا والعجلتين هيكونو مساعدين فقط وبخصوص الكرونة انا فكرت فيها لقيت تنفيذها صعب جدا لانك هتغير فى الميكانيكا بشكل رهيب

أنا مش بثبط من عزمك بالعكس انا فعلا نفسى توصل لحل مناسب وإيضا نحن فى إنتظار رأى الخبراء وأسف على الإطالة

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية