قديم 09-01-2010, 12:49 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

الأخ Medo Akef
شكرا على مشاركتك
لكن أنا حاسس إنك متحامل شوية على صاحب الموضوع و على السيارة
أولا إيه المشكلة إن صاحب السيارة يقول رأيه فيها سواء بالإيجاب أو بالسلب
ثانيا صاحب الموضوع ما قالش إن التيجو أحسن عربية فى الدنيا و مفيش زيها لكنه قال مميزات و عيوب من وجهة نظره
ثالثا ذكر إن فيه عيوب فى مركات كتير زى التيوتا أو التريوس دى حاجة معروفة و صاحب الموضوع برضه ما قالش إن التيجو أفضل من التيوتا أو التيريوس لكن قال إن دول فيهم عيوب زى ما التيجو فيها عيوب
رابعا إيه إللى جاب سيرة الميتسوبيشى بتاعة حضرتك و رغبتك فى إنك توريه مش عارف إيه على الدائرى
خامسا الفديو بتاع حضرتك جايب عربية تمنها 15 أو يمكن عشرين ضعف تمن التيجو فيبقى إيه وجه المقارنة
سادسا برضه الشيروكى تمنها أضعاف تمن التيجو و محركها قوتة ضعف محرك التيجو فطبيعى تبقى العربية الأغلى أفضل و محدش يقدر ينكر الكلام ده أو يدعى إن التيجو أحسن من الشيروكى أو غيرها من عربيات الدفع الرباعى
سابعا التيجو إللى صاحب الموضوع بيتكلم عنها مش دفع رباعى أصلا و ليست مخصصة للعمل خارج الطرق الممهدة - يعنى هى فعلا للفسحة فى الجنينة و إيه المشكلة فى كده و صاحب الموضوع ما قالش إن التيجو هتقطع الصحارى و الجبال
ثامنا إللى معاه مليون و 400 ألف و عايز يشترى عربية لاند كروزر يبقى يا زين ما إختار و محدش ينكر كده و إللى معاه 130 ألف و عايز يجيب تيريوس يبقى إختار عربية كويسة برضه على قد فلوسه و إلغلبان إللى ممعهوش غير تمن التيجو و نفسه يركب عربية عالية و شبه عربيات SUV يبقى نقوله ربنا يبارك لك - و حافظ عليها و ما تفتكرش إنها زى العربيات الغالية التانية

أخيرا أنا فاهم إنك حاسس إن إللى بيشترى عربية صينى يبقى بيضيع فلوسه و إنك بتحاول تنصح الناس لكن يا ريت من غير تقليل من شأن الناس إللى بتشترى العربيات الصينى أو بتعجب بيها لإن فى النهاية دى مسألة أذواق و ررغبات و كل واحد ينام على الجنب إللى يريحه
الحقيقه كلام مترتب و متظبط و مقدرشي اقول حاجه
بس في الموضوع جاء اسم سيارات اخري زي الكورولا و اليارس و الشروكي بيقرنهم في بعض الحجات و ده شئ مستحيل
و عن موضوع اني جايف فيديو h2 دا بس لاني مستغرب جدا مش عارف هي الي حاطط فديوها ده عمل ايه فبقول لما نحط نحط حاجه زي دي فعلا عملت المستحيل
و انا بقول انه بيقول انها ثابته جدا و بتجري و تحفه فنحطها في مقارنه امام سياره بنفس ثمنها هي فئه تنيا اه بس كدا كدا كلهم لاستخدام عائلي و نشوف مين الي بيجري و بيناور و بيمسك فرامل احسن
و اخر كلام سمعه انها باين ب90 اعتقد حتي انها كتير علي هذا السعر و في عربيات افضل بكثير جدا منها
ولكن هذه حريه شخصيه و ما علي الرسول الا البلاغ
مش عوز اطول في الكلام لان الكلام عن الصيني مش بيخلص و تشرفت بمعرفتك
تقبل تحياتي
وشكرا

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ