قديم 02-09-2011, 12:09 AM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سياسة الشعب المصرى فى شراء السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever مشاهدة المشاركة

انا فى بعض الحاجات مختلف معاك فيها مثلا فى اوروبا فى عربيات كورى كتير انا عايش فى المانيا مثلا وفى عربيات كيا كتير منها البينزل مصر ومنها المش بينزل وفى دايو وهيونداى طبعا البينزل اتحاد اوروبى بيفى فيه شوية اوبشن زيادة بس فى الاول والاخر كورى

اما مشكلة المصريين فى الشراء ان المصريين بيشترو الحاجة العليها ضغط كبير حتى لو فى احسن لمجرد انهم شافو ان الناس بتشترى النوع ده يعنى مثلا فى المانيا تلاقى واحد غنى بس بيشترى كيا تسالو ليه يقولك انا مش بسوق كتير والكيا بتوفر بنزين واقتصادية رغم ان انه قادر انه يشترى نوع اغلى بس العربية ديه هتحقق الهو عايزة بصرف النظر عن الثمن لكن فى مصر فلوس يعنى بى ام دابلو او مرسيدس حتى لو هيركنها تحت البيت بس اهم حاجة ان الناس تقول انه معه مرسيدس

ديه ثقافة شعوب وصعب انك تغيرها
انا مش معترض معاك ان فى عربيات كورى فى اوروبا بس انواع معينة و بتنزل ب كل الاوبشنز زى انظمة السيفتى و كدة و على الاقل فيها نظام الاتزان الالكترونى الى بيحافظ على ثبات العربية و فعلا الشعب المصرى لى ثقافة غريبة فى شراء العربيات فعلا