قديم 23-10-2010, 09:06 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: تخريد كل المقطورات المصنوعة قبل 1990

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اللى انا أعرفه أن القرار كان بالغاء المقطورات العادية اللى احنا كلنا عارفينها -اللى هى مش التريللا- و أن يتم احلالها بالتريلات بس اللى هى بالانجليزى الtrailer بس السواقين اعترضوا و هاجوا و ماجوا و ادوهم فرصة سنتين تقريبا , اللى أنا فهمته دلوقتى أن المقطورات دى , ترخيصها هيتوقف تماما , طاب و العربيات النقل اللى هى بصندوق , مش رأس التريلا اللى هى الTractor هتعمل ايه , طبعا مش هتقدر تمشى لوحدها لأن كده تبقى الشغلانة و النقلة واقفة عليها بخسارة , فبالتالى , قرروا انهم يعدلوا العربيات النقل أم صندوق دى الى أنها تبقى عربيات جرار بس , رؤوس تريلا يعنى و لا يكون ملحق بيها صندوق , صح كده و لا أنا غلطان ؟؟؟؟

ده اللى أنا فهمته و لو كان فى تصحيح للكلام ده , يا ريت حد يقولى , و يبقى جزاه الله كل خيييييييييييييير .

الموضوع هنا ليه شقين :

الأول , كويس أن الحكومة فكرت ازاى تطبق القانون من غير ماتخبط السواقين -اللى عندهم عربيات نقل بالنظام القديم و بياكلوا منها عيش و فاتحة بيوتهم- فى حيطة أو أنها ترميهم فى البحر , رغم أننا مش متعودين من الحكومة على كده , غريبة و الله .

الشق التانى , أن هل هناك أيد خفية وراء استخراج القانون ده , اللى بيلغى المقطورات القديمة , يعنى هل فيه شركة تصنيع مقطورات مصرية ضخمة , عاوزه تعمل سوق ليها و هى اللى ورا تنفيد القانون ده , لأنه بالعقل كده , القانون لما يتطبق , كل المقطورات القديمة هتتخرد و كل العربيات أم صندوق القديمة هتتعدل و تبقى جرار بس Tractor و مش هيبقى عليها صندوق و لا حاجة و بالتالى كله هيشتغل بالنظام الجديد للمقطورات اللى هى المقطورة الطويلة اللى هى الtrailer و بالتالى الطلب على المقطورات دى هيزيد .

MERCEDES S320

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم