قديم 14-01-2012, 07:33 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute
للاهمية رد: عاوز اعرف مشروع الميكروباص من الالف الى الياء من فضلكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

بص انا هجوبك علي بعض الحاجات بسبب كثره استخدامس للمكروباص
اولا لازم تكون عندك اشتراك في موقف البلد اللي انت هتوصلها والبلد اللي انت هتطلع منها علشان مش هيخلوك تحمل
ثانيا ممكن يركب معاك عيال مؤذيه ممكن تقطعلك الجلد او تشخبط عليه
ممكن يركب ولد وبنت في الكنبه الورانيه دي خلي بالك منها لان غالبا ما بتنام البنت علي كتفه او هو يحط ايدوا عليكتفها
كله الا كدهههههههههههههههههه
حكايه غاز دي معرفهاش
بس عمري ما شفت مكروباص علي السريع غااز كلوا سولار
طبعا مش هقولك علي الطريق ممكن يتقفل في ثانيه وممكن الركاب يزهقوا وينزللا ويسبوك
ولو لقدر الله حصل اي حاجه علي الطريق للعربيه بتاعك هتقف علي جانب وتركبهم وتدفعلهم اجرتهم في المكرباص اللي هتركبهولهم وبعدين تشوف عربيتك
واتمني اكون يعني عرف تطلع مني بحاجه واتمني ناس متخصصه ترد
انا حكيتلك علي بعض المواقف للي بشوفها علي الطريق السريع نتيجه لعشرتي مع المكرباصات
شكرا جزيلا وكفانا الله شر القتال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonely_2409 مشاهدة المشاركة

بص يا باشا.......... لو إنت مش بلطجي و شبيح و بتاع مشاكل يبقى دور لك على حاجه تانية أحسن،،،،،،،،،، و عموما:

• بالنسبة للميكروباص:
  • عايز واحد بلطجي بنسبة 100% و صايع بنسبة 200% علشان تعرف تاكل عيش من العربية لأن حتى و لو معاك 100 تصريح و إنت مش بلطجي مش هتعرف تدخل العربة الموقف و حتى لو دخلتها ممكن عربيتك تقف طول النهار من غير ما تركب و لا زبون واحد (هو كده عافية و إذا كان عاجبك)، و دي ممكن تحلها بإنك في البداية تشوف لك سواق يكون إبن الموقف و معروف فيه و معندوش عربيه يدخل لك العربيه على إنها بتاع واحد قريبه شهرين تلاته لحد ما تتعرف في الموقف و إنت تكون معاه كل يوم تتعرف على الناس و تتعلم منهم و بعدها براحتك يا تركبها إنت (بس بعد ما تكون أخدت رخصه مش أقل من درجه أولى في البلطجه و معاملة السواقين و الزبائن) يا تخليك مع السواقين.
  • ممكن لو ليك ظابط قريبك ييجي معاك أول يومين تلاته يعملك شهرة و يصيتك إنت و العربية في الموقف و يفهم السواقين أن العربيه دي تبعه و تحت حمايته و كمان يخلي أمناء الشرطة اللي في الموقف يتابعوك كل شويه و لكن عيوب الطريقه دي إنك هتفضل على طول مكروه من السواقين لإنك تبع الحكومه و ممكن يسلطوا عليك عيل من الصبيان يرجع عليك بضهره بعربيه يضيع لك نص العربيه من قدام أو من ورا و مش هتاخد غير معلهش يا باشمهندس أصل الواد إبن ال.... عيل و مش بيعرف يسوق و ياكلو قلمين و شكرا على كده،،،،،،،،،، كمان حتبقى مكروه من أمناء الشرطة اللي في الموقف لأنه مفيش من وراك سبوبه و مش هتدفع زي الباقيين لأنك تبع ظابط.
  • بالنسبة للتاكسي:
عايز واحد بلطجي بنسبة 50% و صايع بنسبة 100%، لأن كل مشاكلك هتكون مع الركاب و عساكر و أمناء الشرطة فقط و لا فيها موقف و لا يحزنون و إنت مع نفسك.

أي عربيه ميكروباص أو تاكسي بيركب لها غاز عادي جدا و موفر جدا بشرط لو فيه عندك و في خط سيرك بنزينات غاز متوفرة.

أتمنى أكون أفدتك و وضحت لك الواقع................
واقع مرير يا صاحبي
ع العموم دى كانت مزحه مش معقول هجيبه الا لما اتعلم البلطجه ( صيعني يا لمبي )
ههههههههههههههه
شكرا جزيلا اخوانى واخواتى
وربنا ييسر الامور

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت