الموضوع: سرعات الفتيس
قديم 03-09-2010, 06:05 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي سرعات الفتيس

يا جماعة أنا لسة مش بعرف أسوق وعاوز أعرف حاجة لو سمحت منكم.

الفتيس بتاع العربية اللى أشترتها أمبارح فيه خمس سرعات للأمام بالإضافة للمرشدير للخلف. عاوز أعرف امته أغير من الأول للتانى ومن التانى للثالث وهكذا. يعنى لما تكون السرعة على كام مثلا امشى على الأول ولما تبقى كام أخد الثانى؟

هل ممكن أطلع على الثانى على طول أول ما أدورر العربية. ممكن أنتقل من الأول للثالث بدون المرور على الثانى. ولا لزم أخدهم بالتسلسل وأنزلهم بالتسلسل برضوا لو هوقف العربية؟

هل أثناء التغير بالفتيس أكون بدوس بنزين برضوا ولا برفع رجلى خالص من البنزين. ولا أخفف الضغط بس ولكن ابقى على البنزين برضوا؟

سمعت عن حاجة اسمها حرق الغيرات وإن دة بيأثر على زيت الماتور ويحرقة فما معنى حرق الغيرات؟؟؟

معلش طولت عليكم ولكن محتاج خبرتكم

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 05-09-2010 الساعة 05:21 AM سبب آخر: اخر تنبيه للعضو بانشاء الموضوع في المكان المناسب و المخصص و برجاء قراءه قواعد المنتدي