قديم 02-10-2013, 07:24 PM
LeitoSR LeitoSR غير متواجد حالياً

LeitoSR is on a distinguished road
افتراضي رد: عندي مشكله في بيجو 307 ضروري الدخول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

أعتذر للتأخر

بالنسبة لـ Brake Band هي قطعة استهلاكية مثل الكلشتات بالتمام. مصنوعة من فيبرجلاس على الحديد , و ينمسح مع الزمن أو احتراق الزيت.
نفس الكلام على البستن , هو حلقة حديد عليها مطاط , و ستلاحظ أنه مهترئ بعد الفك.
علب الزيت الي أنت وضحتها هي الطبعة الجديدة لا أكثر. و اسأل عن Liqui Moli لأنه نفسه بالضبط و يوفر عليك.

طيب كيف حتعملها بنفسك؟ لازم رافعة.
ولا يهمك, وشكراً علي توضيح المادة المصنوع منها الBrake Band
ولكني كنت أحب أن أعرف وظيفته لو عندك خلفية ومال الفرق بين ال Brake Band وال GEAR BOX CLUTCH,,

وهل حضرتك غيرت ال BVA CLUTCH THRUST PLATE معهم ؟
وال Ring Seal بما أنها قطع بلاستيكية وتعتبر أستهلاكية كأي Oil Seal ؟

وأكيد هجيب رافعة, أو هروح لميكانيكي وأدخل العربية الورشة عشان الرافعة, بس هعمل شغل الجير بأيدي مثل ما عملت حضرتك, حتي لا يخرب شئ وتكون تكلفة علي الفاضي, خصوصاً أني عرفت أن فيه ناس بتربط من غير مفتاح عزم !!!
وشكرا علي المعلومة الخاصة بالزيت, بس أنا جبت الزيت الأصلي بالفعل, فمش هحتاج أجيب ليكوي مولي حالياً,

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gtr مشاهدة المشاركة

من الجيد أنك متابع لقطع الغيار في service box و هذا أفضل.
و نصيحتي لما تعمل عمرة سواءً بنفسك أو في ورشة , أنك تكون فاتح البرنامج أمامك.
لأنه الترتيب في تركيب القطع مذكور فيه و ليس في المنوال الي حضرتك وضحته. عندي الإثنين الله يجزيك الخير , لكن الي أفادني هو السرفس بوكس. المنوال يفيدك في مقدار شد العزم.

ما فهمت أي برنامك أكون فاتحة أمامي ؟ هل تقصد السيرفس بوكس, أم ال Peugeot Plant 2000 ؟
أحب أعرف الترتيب مذكور فين بالظبط, لأني لم أكن أعرف أن هناك ترتيب إلا من حضرتك دلوقتي,
لأني كنت أعرف أن كلهم مقاس واحد,, ويمكن دا يكون سبب في خراب العمرة لو الفنين هنا مش بيراعو الترتيب الخاص بالكلاتشات.!

كنت حابب كمان أراجع معاك مقدار شد العزم الخاص بالقطع اللي فكيتها إذا كنت تتذكرها حتي لا يخرب شئ,
وعدد القطع اللي تم تغيرها كلها بالبارت نمبر لو فيه أمكانية, حتي لا أنسي شئ أستهلاكي وأرجع أفتح تاني,,

حضرتك كنت قلت في مشاركة في صفحة رقم 2 في هذا الموضوع,

أحب أوضح لإخواني الكرام أني عملت توضيب (عمرة) - overhaul ((جبتها بعدة لغات)) للفتيس بحضوري و مشاركتي بيدي , و قمت بتصوير العمل كاملاً بكاميرا عالية الدقة.
سأحاول إن شاء الله التفرغ لعمل موضوع مستقل بالصور لعملية التوضيب.
و صدقوني أن عملية التوضيب و بالذات للبيجو و الستيروين و الرينو (نواقل الحركة: AL4) عملية سهلة و مريحة ؛ و ذلك لبساطة تصنيع ناقل الحركة من الداخل بخلاف ما هو في الياباني و الأمريكي.
أنا أتمني منك أن تعمل هذا الموضوع قريباً لأني سأستفاد منه كثيراً عند عمل العمرة الخاصة بالفتيس,

وكنت حابب أسئلك سؤال أخير هل قمت بتنضيف الفلتر الداخلي في هذه العمرة بما أنك فتحت الفتيس,
وهل نضفت أم غيرت الكولر الخارجي اللي بيدخله خرطومين لتبريد الفتيس من دورة التبريد الخاصة بالرادياتير ؟

أتمني أني مكنش طولت عليك بالأسئلة,
لأن كلها أسئلة مهمة لازم أعرف الصح قبل ما أعمل العمرة بنفسي أو مع ميكانيكي,
عشان أضمن إنهاتتم بدون مشاكل إن شاء الله لما أتوكل علي الله فيها.