قديم 24-01-2013, 03:42 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شراء ماكينة تصوير ريكو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

بصراحة انا معرفش حاجة عن مكن التصوير بس عندى فكرة ممكن تكون مضمونة اكثر . وهى انك تجيب سكانر وتطبع على البرنتر
بصراحة بخاف من حكاية المستعمل فى اى حاجة . ممكن تجيب ماكينة تصوير مستعملة و بعد شهر ممكن تحتاج 1200 تانى اصلاح و قطع غيار
وتقبل مرورى
أوافقك تماما ولكن المشكلة فى التكلفة. يعنى البرنتر بيتملى حبر ب 70 جنية لافضل الانواع ودول يعملوا حوالى 2000 إلى 2500 ورقة. أما ماكينة التصوير فلو أتملت حبر ب 70 جنية هتعمل من 5000 إلى 6000 ورقة وممكن أكثر. ماكينة التصوير الليزر ب 600 جنية ولو عطلت صعب تصلحها أما التصوير فالماكينة 1200 جنية مثلا ممكن تتصلح كذا مرة..

أنا بقالى اسبوع بأقرا واتصل بالتليفونات لحد ما عرفت ان 95 % من مكن التصوير فى مصر هو مكن مستعمل لان اقل ماكنة تصوير جديدة بنتكلم على 7000 جنية مصرى وهى ماكينة بيبعها توشيبا العربى وهى ابيض وأسود. فى مكن تصوير كبير فى شركات البترول وملون ممكن ثمنها يوصل 25 الف جنية.

واحد كلمته قال لى مكن التصوير المشهور بتصنعه شركات كبيرة ولها اسمها علشان كدة الماكينة بتعيش مع الصيانة زى العربيات تلاقى عربية مرسيدة او بى ام دابوا موديل 80 وماشية فى الشارع عادى. هو قالى ان المكن كدة برضوا بيكون أستعمال الخارج ألمانيا واتحد اوروبى وصناعة يابانى او المانى ومستعمل 4 او 5 سنوات. والمكينة بتكون زى الجديدة ولو فى حاجة بايظة بيظبطوها قبل ما تتباع وبيعطى ضمان 3 أو 6 شهور وقطع الغيار موجودة عندهم...

المشكلة دلوقتى أنا عاوز أعرف مين اكبر التجار فى اللعبة دى علشان اعرف اجيب ماكينة تكون مش متهانة جامد وفى نفس الوقت السعر يكون كويس مش تشترى من تاجر صغير يكون جايبها من تاجر اكبر وتلاقى الواحد دفع 300 جنية زيادة فى الاونطة... لو حد عاندة معلومة ياريت مش يبخل بيها...