قديم 06-03-2010, 09:46 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تروح اى محافظة او مكا ن داخل مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله واحنا بنحبك يادكتور تتصور انى مشيت طريق المنصورة المحلة ده كتير جدا ومخدتش بالى من ميت الغرقى دى والمرة دى افتكرتك وانا رايح قلت لازم اشوفها وفضلت من بعد سمنود عينى على اسامى القرى لحد م وصلت المنصورة ومشفتهاش
وبعدين كلمة الموت كبيرة كده ليه شكلك بتحبهم جددااااااااااااااااا لدرجة انك مش طايقهم ههههههه
ثم ياريت تجيب لى تفسير للمئات اللى فى الدقهلية دى والا هيا تهويش لينا والا ايه خد عندك مثال صغير/
ميت غمر / ميت الكرما / ميت عنتر/ ميت سلسيل الخ لدرجة انى خايف تكون ميت ابو الكوم بلد السادات دقهلية مش منوفية والمنايفة لطشوها منكو ولعلمك ميت عنتر دى مفيهاش ميت بيت على بعض يبقى ازاى فيها 100 عنتر هههههههههههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ميت بره/ ميت عساس / ميت القايد او القائد /
ايه علاقة الدقهليه بالمئات دى كلها
لآ واضح انك لاففها كعب داير ! بس يا هل ترى البلاد دى فيها ناس بتشترى بارفانات ؟؟

متهيألى كبيرهم تلت خمسات أو بنفسج !! أو ايسانس ماركة ( اف ) على رأى فؤاد

المهندس !

والله أعلم كلمة ( ميت ) دى تعنى بلده أو قريه أو ناحيه باللغه الفرعونيه !

أمال يا باشا ! ماهو الفراعنه كانوا فى الدلتا برده زى آثار صان الحجر و تمى الآمديد !

بس برده من قبل مينا ما يوحد القطرين يبدوا ان لهجة القطر الشمالى كانت مختلفه عن

لهجة القطر الجنوبى الصعيدى !

الصعايده أنا اشتغلت معاهم 10 سنين فى الصحراء و بصراحه شفت منهم الآمرين !

خصوصآ بتوع ( المخادمه ) و ( البسارطه ) و غيرهم ! و مش عايزين نجيب

سيرة الآشراف والبراهمه و أظنك فاهمنى !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127