الموضوع: ضبط السلانسيه
قديم 20-08-2012, 11:54 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي ضبط السلانسيه

السلام عليكم
أنا دخلت فى مشوار العمرة اليومين اللى فاتوا, و الحمد لله أنا فى مرحلة التليين

الميكانيكى و هو بيفك الموتور قاللى الكربراتير ده بايظ و عاوز يتصلح و فكهولى و رحت صلحته عند واحد مشهور فى شبرا
و بعد كده قاللى سيرفو الفرامل بينفّس هوا , و برضه رحت أصلحه عند واحد بتاع فرامل.
المهم من ساعت مسقط الموتور تانى فى العربيه, و الموتور مش منتظم فى الدواره, يعنى بيعلى و يوطى لواحده, كأنى بدوس بنزين و أسيب, و الميكانيكى راجع على تركيب الكربراتير لا يكون فيه هوا من التقفيل, بس لسه المشكله موجوده, أنا للأسف عندى عداد RPM خارجى و طبعاً المؤشر بتاعه بيرقص و هو بيقوللى ده بيرقص على طول و مش مقياس, و عاوز يقنعنى بالعافيه إن العربيه مضبوطه, بس و أنا ماشى بأحس إنها بتنط و ساعات بتفصل لواحدها.

* تانى حاجه: التاكيهات أكيد إن شاء الله هأرجع له بعد التليين علشان يضبطها , أقولوا يعليها و لا يوطيها, لأن العربيه بتسخن منّى بسرعه جداً.

جزاكم الله كل الخير