قديم 07-09-2012, 02:33 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي لما النور بيقطع بتعمل أيه؟؟

مشكلة وصابت الشعب المصرى وهى إنقطاع الكهرباء. الحقيقة الامر أتحسن يومين ثلاثة ورجع تانى النور يقطع كل يوم ساعة. وزى زى الناس عاوز حاجة أولعها لما النور يقطع. الحقيقة عاوز حاجة نورها كويس علشان الواحد يقضى شغلة ومش يتعطل.

كانت اول تجربة مع الكشاف الصينى اللى بيكون فيه راديوا ومسجل وساعة وفلاشر وفيه لمبتين 25 سنتى رفيعين وكنت شارية ب 75 جنية. وكان الكشاف بيشحن فى الكهرباء ولما النور يقطع تشغله. كان كويس ولكن مش قعد اكثر من سنة. لقيت البطارية مش بتشحن رحت غيرت له بطارية ب 15 جنية قعدت أسبوعين ومش اشتغلت تانى ورجع مش يشحن. عرفت ان البطارية اللى اشترتها درجة ماية والان اصلا مش بقت تنزل البطاريات من النوع دة. وكمان اللمبة اتحرقت وغيرتها كذا مرة قبل ما الكشاف يطلع فى الروح..

جبت شوية الكشافات اللى بتكون على قد الجيب وب 2 ونص ‘لى 5 جنية ودول حلوين لو انت ماشى وبيشتغلوا على بطارية زى بتاع الساعة ومحطوط فيهم لمبات Led بتخلى نورهم شديد. ولكن برضوا الكشاف دة يدوبك شهر ويخلص وكمان محدود جدا ونوره موجه فى إتجاه واحد,,,,,

الان رجعت للشمع ولكن نورة مش لطيف وبرضوا مش تقد تشتغل تحت ضوءه المحمر والمعتم...

ولهذا كتبت الموضوع حبيت اعرف تجاربكم لما النور بيقطع أيه المصدر اللى بتستخدمه ويكون نوره كويس وشديد.. هل ممكن حد يرشح لى كشاف كويس ومنين اجيبة.. عاوز حاجة تكفى غرفة صغيرة بحيث أن كل اركان الغرفة يكون واصل لها نور.. مش مهم اوى التكلفة ولكن طبعا مش هجيب حاجة بمائات....

لكم جزيل الشكر للمشاركة