قديم 20-10-2008, 12:21 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل تاجير السيارات؟؟؟

والله يا مشاكس الموضوع ليه جوانب كتير

اولا انا الحمد لله حتى الان عمرى ما اجرت عربية بنفسى بس ايام العزوبية كنا متعودين (انا واصدقائى) ناجر عربيات كلنا فى مناسبات معينة يعنى فرح واحد صاحبنا فكنا نأجر عربية نروح بيها كلنا ونمشى معاه بيها فى الزفة
رايحين مصيف نأجر عربية وهكذا

وبصراحة اكتر العربيات كانت بتبقى تعبانة (لاننا بنسترخص برضو) وكتير كان بيضرب مننا فرده كاوتش ونلصمها ونرجعها او حكة اكصدام وحاجات زى كده خفيفة

بس فى نطاق اوسع شوفت اصدقاء كتير بيتبهدلوا ويبهدلوا اهاليهم بمشاكل الايجار ياخد العربية ويمضى على بياض (ساعات) ويخبط العربية والمعرض يبتزة لحد ما يطلع عينة (خد بالك فى الفترة ديه من 5 - 6 سنين مكانش فيه تامين بالشكل المعروف دلوقتى بردو)

بس علشان الواحد يقول اللى ليه واللى عليه برضو بيحصل الاتى

انا واحد عندى عربية بديها لمكتب ايجار يأجرها الشخص اللى أجر العربية بيخبطها او بيعمل بيها مصيبة
حتى لو العربية مؤمن عليها فالعربية بتعطل شهر واتنين لحد ما تتصلح والشهر والاتنين دول فلوس بتضيع على المكتب وعلى صاحب العربية

المصيبة التانية ان ممكن اللى بيأجر العربية يستغلها فى جريمة ( سرقة - نقل مخدرات - اعمال منافية للاداب )
وساعتها العربية بتحجز عليها وتخش فى مشاكل برضو بتاخد وقت لحلها

وفى الحالتين عقد الايجار مبيبقاش كفاية للضغط على اللى عمل المشكلة الا لو كان فيه ايصال امانة او شيكات

لاكن انا منصحش بالايجار بالنظام ده خالص برضو وربنا يسترها على الجميع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش