قديم 15-12-2011, 04:07 PM
الصورة الرمزية chevy_lumina
chevy_lumina chevy_lumina غير متواجد حالياً
هواياتي: درايفينج أت نايت

chevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud of
افتراضي رد: أفضل سياره لمصر في كل فئه سعريه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammmmr مشاهدة المشاركة

أولا انا عضو جديد و انا سعيد بالانضمام لناس خبره مثل اسره المنتدي و حبيت اتعرف عليكم بموضوع خفيف []

كل واحد يقول ايه انسب عربيه لمصر من حيث:
  • جوده تصنيع
  • توكيل
  • قطع لغيار
  • سعر اعاده البيع و الخ

التصنين هيبقا كالتالي

افضل سياره اقل من سعر 50الف
لادا 2107 و سوزوكي التو و ماروتي

افضل سياره من 50 الي 100
بيجو 206 لوجان و سكالا و صني و سوزوكي سيلاريو و الفيرنا و الانوس.
افضل سياره من 100 الي 150
سيفيك و كورولا و مازدا 3 و فولكس بولو و تيدا و سويفت و ياريس و لانسر شارك وسوزوكي اس اكس 4 و الانترا اما دفع رباعي شبابي و رياضي عندك سوزوكي جراند فيتارا و دفع رباعي عائلي تريوس و رينو داستر و نيسان قشقاي و عندك احلاهم السوران و اقل من التريوس التويوتا افانزا و الرينو لوجان هاتشباك و معنديش معلومات كافية عن البيجو زي ال 307 بس اعرف انها كويسة
و اخر حاجة ممكن الواحد يختارها عائلي الكارينز
افضل سياره من 150 الي 200
الجيتا و الاوكتافيا و الفورد فوكس و السيفيك هاي لاين و الكورولا هاي لاين و المازدا 3 هاي لاين
اوبل استرا هاي لاين كوبية و ,الجولف طبعا

افضل سياره من 200 الي 500
عندك المرسيدس يا معلم و الجيب شيروكي الجديدة و الهوندا اكورد و الدودج دورانجو و الدودج رام وسع للأمريكاني الي هيعلم على الياباني و يسلم على الالماني
و الي عايز يشوف بي ام بقى براحته بس انا لست ميالا للبي ام لأسباب لا داعي لذكرها و سكودا سوبريب و باسات و الفورد مونديو و التويوتا افينسيس الي ب 200 اه كنت هانسى العربية الشبابي الروشة ميني كوبر اس و ميني كوبر كابورليه و بيجو ار سي زد كابورليه

افضل سياره من 500 الي 1,500,000 (مع انها مش هتبقي مناسبه لشوارع مصر)
ياااااااااااااااااااااااا ه كل دا مش مهم عندك عمتهم الدودج شارجر و الكريسلر 300 سي
و المرسيدس اس 500 بانوراما زي مابيقولوا في السعودية
بورش كايين تيربو و بورش بانميرا و بورشات كتييييييييير اوي لا داعي لذكر اسمها عشان مشاعر البشر متتحسرش

منتظر الردود

الرد بالاحمر بالترتيب من الافضل للاقل اعتمادية !!
في الاول و الاخر كل دي عربيات تعبانة قدام الي بنشفها في الدول التانية الي بينزل مصر كله تعبان ماعدا الفئة من 200 - 500 و من 500 ل - مليون و نص
زي مثلا الكورولا بتنزل السعودية 1800 سي سي و مصر 1600 و السيفيك نفس الشيء
و كمان لو انتم ملاحظين هتلاقو الهوندا اكورد حطيتها في الفئة من 200 - 500 الف عشان هي 2400 سي سي مع انها لا تتجاوز ال 100 الف ريال في السعودية مقارنة بالكورولا التي يبدأ سعرها من 50 الف ريال
1 ريال = جنية و نص تقريبا

البركة في الجمارك

خف من عالبنزين

التعديل الأخير تم بواسطة chevy_lumina ; 15-12-2011 الساعة 04:32 PM