قديم 27-12-2012, 05:48 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استورد من الصين ,بدون وسيط

هو بالطبع المقصود بالـ E-Motion ليس شخص محدد بعينه أو تعليق ساخر عليه لا سمح الله
لأنى
أولا ً لم أقتبس لشخص معين و قمت بالتعليق عليه ،
و لكنى بصفة عامة أردت التوضيح أنه ليس عضو يمكن المشاركة معه فى التعليق و الرد و هكذا ،،،
أما بالنسبة لموضوع الصناعات القوية ....
أنا من أشد المعجبين بالعقل المصرى و قدراته المهنية و الفنية العظيمة و طول عمرى بأقول بس تيجى الفرصة و احنا هنبين اننا أحسن ناس فى العالم و على فكرة فى آخر إحصائية كانت المفاجأة التالية :
ليس فقط ثلثى آثار العالم مصرى بل أيضا ً ثلثى علماء العالم مصرى
و لكنهم موزعين فى جميع أنحاء العالم !!!
و الله أنا مصرى جدا ً و بحب البلد دى و لكن الرد الساخر على موضوع الصناعات المقصود بها
أننا تعودنا على التكاسل و استيراد كل شيئ الرديئ و الجيد من أجل الربح
و حتى المخلصين أمثال حضرتك يجدوا صعوبات كبيرة فى تنفيذ أفكارهم العظيمة و عراقيل جمة
و سلسلة طويلة من الإجراءات التى تحول بين الصانع و المجتمع !!!
البيروقراطية و الطمع و سياسة الاحتكار اللى احنا ماشيين فيها بقى لنا سنين طوييييييييلة
هى اللى معجزانا و مش مخليانا نقدر نعمل أى حاجة
و لكن فى النهاية احنا قدام العالم المتحضر شعب بيستورد كل حاجة وأردئ حاجة و أرخص حاجة
يا باشا حضرتك احنا بنستورد سندوتش الفول كله من برة !!!
القمح مستورد من أمريكا من استراليا من أى مكان و حضرتك عارف ، الفول نفسه من استراليا أو حتى فول انجليزى و أنا مش هاقول هناك بيأكلوه لإيه ، و الزيت مستورد من جنوب افريقيا !
و مش عاوزنى أقول يا ريت نصنع حتى بالونة للأطفال ؟!
أنا عارف أن المشكلة ليست فى عقلية الصانع و لا العقل المصرى و لكنها منظومة الصناعة بالكامل فى بلدنا ،،،
ربنا يسهل و الدنيا تتغير و نبقى بجد أحسن ناس فى نظر العالم كله لأننا بجد أحسن ناس بس للأسف مش لاقيين فرصة .
و ان كان يا سيدى على الإيموشن .
خد يا عم

تحية لكل مفكر و عالم مبدع
:018 A1D~146:

، تحية لكل صانع مخلص
: THUMB_~112:
، تحية لكل رجل بيحب بلده و بيخاف عليها

: 140109~347:

و أكبر تحية لكل الشعب المصرى