قديم 30-10-2013, 05:50 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنواع الريسيفرات الFULL HD المختلفه في مصر واثمانهم وامكانياتهم وافضل نوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nbabad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
أنا كمان بدور علي أفضل ريسيفر HD علشان أجيبة وإن كنت ميّال للترومان لإن حاليا عندي ريسيفر عادي Truman TM100 PLUS شغال معايا زي الفل

سمعت وقريت عن ريسيفر Truman Premier 1 HD إمكانيات حلوة جداً قريت عنه في مشاركات قديمة شوية من حوالي سنتين ! ، وأكيد دلوقتي فيه الأفضل منه ولكني مش عارف الموديلات الاحدث منه إيه ؟ وإمكانياتها إيه ؟

فياريت إللي عنده معلومة عن الإصدارات الأحدث بتاعة الترومان يقولنا علشان كلنا نستفيد ..

ومعلومة صغيرة :
مافيش تليفيزيون مقاس 32 بوصة بيبقي Full HD !! كل التليفزيونات بالمقاس ده من جميع الماركات بتبقى HD READY فقط ، يعني بتعرض صورة بجودة 720p فقط وليس 1080p .. ، وأي حد يفولك كلام غير كده يبقي بيستهبل
والسبب بسيط .. إن مقاسات الـ 32 بوصة لا تتسع لعرض كثافة نقطية أكتر من 720P !
لكن التلفزيونات الأكبر من 32 بوصة هاتلاقي فيها الـ Full HD عادي ..
وبالنسبة لتلفزيون حضرتك الـ32 بوصة مش هاتلاقي فرق في الصورة نهائياً عند عرض فيلم بجودة 1080p أو 720p .. ، الفروقات هاتبان بس في المقاسات الأكبر من 32 بوصة.
السلام عليكم
بس هو فعلا مكتوب عليه F HD ويوجد منه HD ويوجد HD ready
ولا اعتقد ان شركه عريقه مثل سامسونج و LG يغشوا او يتلاعبو في المسميات وهو فعلا ال32 بوصه يكفي HD او HD R وفعلا لايظهر تأثير الF HD الا في 42 بوصه فيما اعلى
وشكرا لك على التوضيح
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين