قديم 04-09-2012, 12:21 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى استفسار عن اخر خطواتالحصول على سيارة معاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yaghmor مشاهدة المشاركة

الحظر اتفك والورق راح من الجمارك علي المرور معلش حضرتك سؤال انبهم علي اية مش فاهمة ؟؟؟ ومعلش انا رخصت القيادة الخاصة بية طبية يعنى انا كدة مقدرش اسوق سيارة عادية يعنى انا مثلا لو سوقت عربية بتاعت حد من اصحابي وخرجت بيها فيها مشكلة ؟؟

الاصل فى سيارات المعاقين هو أن المعاق مش بيقدر يقود سيارة بدون جهاز. فهناك شبة إستحالة أن يقود السيارات العادية. ولو فرضا فى شخص بيقدر يقود سيارة عادية بسهولة وامان مثل الشخص العادى فإن الكومسيون من المفروض أن يرفض أوراقة ولو لم يرفض ومنحة سيارة معاقين فهذا يدل على جهل او إهمال من قبل اللجنة الطبية فى الفحص,,,

وحتى لو المعاق أشترى سيارة عادية من مصر فهو من الضرورى ان يجهزها كعامل من عوامل الامان للطرق المصرية. فالتجهيز يحفظ حياة السائق وحياة الأخرين. وبيكتب على الرخصة للسيارة المشتراه من مصر نفس الجملة" سيارة مجهزة لا يقودها إلا مالكها" ولا ترفع الجملة إلا بتغير المالك ورفع الجهاز من السيارة..

المقصود فى تنبية المرور هو لفت نظر من يقوم بتجديد الرخصة ( تقولى له شفوى) على الحالة الجديدة للسيارة وهى انها لم تعد ملك لمعاق حتى يتم رفع الجملة من الرخصة....