قديم 28-03-2009, 05:41 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل تاجير السيارات؟؟؟

المشاكل كلها بتحصل لان مافيش قانون لايجار العربيات
المفروض لو احنا بنفكر يبقي نحط بنود للايجار علشان المؤجر و المستأجر

1.عربيات الايجار لا يقل موديلها عن 5 سنين
2.جميع السيارات في مكاتب التأجير تكون مؤمن عليها تأمين شامل
3.قيمه التأمين تكون اعلي لانها سياره كثيره التنقلات و عرضه اكتر للحوادث
4.في سبيل كده لو حصل خبطه تتصلح في اسرع وقت لان الفلوس اللي بتدفع فيها كتير 5.ممنوع ان حد يمضي علي اكتر من عقد ايجار و يكون في مضمونه انه استلم العربيه بعد المعاينه الكامله
6.تلتزم شركات التأمين بادخال جميع السيارات الي مراكز الخدمه مره سنويا لتصليح اشياء بسيطه(حكات اوخدوش)
7.يلتزم المستأجر بدفع نصف مبلغ الايجار في حاله حدوث حادث يعطل السياره اكثر من اسبوعين
8.في حاله قيام المستأجر باستخدام السياره في اعمال منافيه للاداب او ترويج مخدرات او ما شابه ذلك وتم التحفظ
و عدم احتوائها علي مخدرات او خمره او خلافه
علي السياره من قبل الشرطه يقوم المستأجر بدفع ايجار السياره كاملا حتي يتم الافراج عن السياره

متهيألي لو عملنا كده يبقي الوضع افضل و يتم تقنين كل جوانب الايجار

حـازم خـضـر