قديم 22-07-2010, 11:14 AM
الصورة الرمزية elsaidy
elsaidy elsaidy غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: موظف بالشهر العقارى والتوثيق
هواياتي: القانون

elsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond reputeelsaidy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة balouza مشاهدة المشاركة

يا جماعة الموضوع ممتاز و شكرا لكل الشاركين لكن يا ريت حد يوضحلى الخطوات الواجب اتباعها لبيع سيارة انا عندي سيارة فورد فيستا موديل ٩٨ ترخيصها ينتهى خلال شهرين و اتفقت مع المشترى على ٢٥٠٠٠ جنيه والبيع الأسبوع القادم انا عمري ما بعت سيارة قبل كدة يا ريت يا جماعة حد يدلني على الاجراأت القانونية الصح لضمان حقي كبائع و حق المشترى بأختصار اللى قلقان منه ان المشترى لا قدر الله يعمل حادثة و الرخصة تكون ما زالت باسمي شكرا مقدما لتعاونكم
هتذهب للشهر العقارى بالرخصة وتعمل عقد بيع وده طبعا بيدفعة المشترى ما لم تتفقوا على غير ذلك

يكون معاك البطاقة سارية اى لم يمر عليها 7 سنوات ورخصة السيارة واسم المشترى وعنوانة وتقولهم عايز انقل ملكية واذا كانت الرخصة ستنتهى بعد شهرين يبقى خليه يمضى مشترى علشان لما يمضى لازم فى خلال شهر يكون ناقل الملكية فى المرور
وحتى لو منقلش لازم ينقل لان الرخصة هتنتهى فى خلال شهرين

بس خلى بالك انا بتكلم على عقد البيع فقط وليس توكيل

بعد الثورة هتسيب حقك
لا للفساد - للمحسوبية - للرشوة - للظلم - للاستغلال - للقهر

عندما تقطع اليد ويخرس اللسان يدعوا القلب واذا مات القلب فانت لست انسان بل......
نعم للعطاء والحب والاخوة ونصر بلادنا العربية
وأحياء البشرية