قديم 07-03-2012, 11:27 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_e مشاهدة المشاركة

استاذى الفاضل / aimooo

انا هديلك استشاره قانونيه بس مش طالب منك الا الدعاء ليا ولكل امه سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

حل مشكلتك بسيط جدا وبالقانون
وعندك حلين بأذن الله :-
اولا / اعمل عقد بيع مسجل وانت رايح تطلع شهادة المخالفات خلى معاك عقد البيع ولما يقولك فى مخالفات قوله امتى هيقولك بتاريخ طبعا قبل الشراء تقوم مطلع العقد وتقوله انا مسجل فى الشهر العقار باسمى وتطلب منه نقلهم على المالك اللى كانت النمر باسمه ولو مرضيش خش لرئيس النيابه وش وفهمه انا فاهم مش حافظ علشان يعملك حساب .

ثانيا / ودى مشوره شويه بس مضمونه برده وهو ان تجعل صاحب المخالفات مالك سابق ازاى ؟؟
اقولك ياسيدى تروح للمرور اللى ملف العربيه موجود فيه وتطلب منه بيان صرف لوحات تفصيلى ( اللوحات القديمه اللى عليها المخالفات ) وتاخده ومعاك العقد والتوكيلات وشهادة المخالفات السابقه واللى مفيهاش مخالفات والرخصه او شهادة بيانات لو الرخصه منتهيه وياريت لو تعرف تصور من الملف عقد وتوكيلات واخر براءة ذمه للمالك صاحب النمر المخالفه يبقى 10/10 وتروح لرئيس النيابه فى المرور اللى النمر اللى عليها مخالفات تبعه وتقوله انا مالك جديد للسيارة وفوجئت بوجود مخالفات سابقه على النمر القديمه للسياره وانا لم ارتكبها ومعايا بيان صرف لوحات مثبت فيه تاريخ استلام وتسليم اللوحات المخالفه وعاوز اسجل مالك تلك اللوحات مالك سابق هيسجله مالك سابق وانت واقف وتروح بعد كده تستلم الشهادة مفيهاش غير اللى عليك انت بس .

بس ياسيدى ولو حد فى المرور كله قلك لا قوله طيب ممكن ورقه من سيادتك بالكلام ده علشان هقدم شكوى بما فيهم رئيس النيابه هتلقى قلق شويه اثبت على موقفك وبعد شويه هيخلصول او هيدلوك على الصح علشان تنجز

ومتنساش الدعوه ليا ولكل المسلمين

وخليك عارف انه لا ضاع حق ورائه مطالب
وانت صاحب حق فمطفرتش فى حقك

تحياتى لك

احلي دعوة لأعضاء المنتدي ولكل المسلمين
اللهم انصر امة الاسلام واعزهم في كل مكان
آمين يارب العالمين