قديم 02-09-2009, 02:14 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئلة بخصوص فيات سيينا

- في لمبة حمراء في التابلوه بتاعة الانجكشن - المفروض ان الصبح لما ادور العربية اشغل الكونتكت بس لغاية ما اللمبة تطفي بعد كدة ادور العربية - هل الكلام ده صح ولا غلط؟
طيب ما اللمبة دي احيانا بتنور وانا سايق في وسط اليوم وتقعد فترة كبيرة - دا عادي ولا غلط ولو غلط الصح ايه؟؟
دى لمبة بتجهز العربية للدوران السريع عبر ضخ الوقود من التنك على الأغلب, لا ضرر من ادارة السيارة قبل اطفائها, لكن ربما لا تدور من أول محاولة.
لو اللمبة بتنور و انت سايق يبقى فيه عطل فى جهاز الانحيكشن, ربما من الرشاشات.

2- برضه كنت عرفت ان اول ما ادور العربية لازم استني لغاية مؤشر الحرارة ما يتحرك وكمان مؤشر الـRPM ينزل - لكن مؤشر الـRPM بيبدأ عند 9 ويطلع ويستمر طلوعه لغاية 15 - كل ده وانا بسخن وبستني ينزل مش بينزل - واستنيت 15 دقيقة قبل كدة - بيطلع ومينزلش - دا عيب ولا عادي ولو عيب ممكن يكون من ايه؟
من العادات الجيدة تسخين السيارة قبل التحرك بها, فهذا يطيل عمر المحرك.
لكن ملكش دعوة بعداد الأر بى ام, عند الادارة الباردة فان الانجيكشن يرفع عدد لفات المحرك حتى لا يتوقف عن الدوران, الى ان يسخن المحرك.
المفترض أنو العداد ينزل عند 9-10 لما العربية تسخن, أو أعلى شوية لو مشغل التكييف.
معنى انو الار بى ام مش بينزل يبقى فيه مشكلة فى منظومة الحقن, و ده واضح من لمبة الانجيكشن المنورة.

4- العربية بتاكل بنزين جامد مووووووووووووت لدرجة اني كنت بحط 92 ونزلت لغاية 90 ومفيش اقل من كدة لاني مش هحطلها 80 ولا بفكر اقلبها غاز - حد عارف دا الطبيعي ولا ايه - مع العلم سواقتي متوسطة من 80 - 100 - لاني بسوق علي الاتوستراد
استهلاك البنزين لا يمكن قياسه ببساطة, و هو يخضع لعوامل كثيرة جدا لا يمكن حصرها, منها طريقة القيادة, الحمل, حالة السيارة, المحرك, منظومة الحقن, حتى ضغط الكاوتش.
بس انا شاكك انو كل المشاكل محصورة فى المشكلة الاولى, اللى هى فى نظام الحقن الالكترونى.
و لا تحول السيارة الى غاز, لأن الغاز الطبيعى بيبوظ المحرك تماما بعد فترة قصيرة, الغاز الطبيعى به مادة الكبريتيك التى تتسبب بتأكل المحرك,
لو حولت غاز طبيعى يبقى اللى وفرته فى البنزين هتدفعه فى عمرة للمحرك بعد سنة أو اتنين بالكتير.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى