قديم 14-07-2011, 01:06 PM
محمود36 محمود36 غير متواجد حالياً

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice
افتراضي رد: خفاي مكاتب الايجار واسرارها من داخل المكاتب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BoPPoS مشاهدة المشاركة

بجد انت عبقري يا استاذ محمود . ...

انا ان شاء الله ناوي اأجر عربيه يوم السبت الجاي ودي هتكون اول عربيه اأجرها في حياتي وكل اللي اعرفهم بيقولو لا المكاتب هينصبو عليك ويلبسوك في الحيطه وحوارات وكدا

والمشكله اني ناوي ان شاء الله اجيب عربيتين بي ام 316 موديل 93 هيكلفوني 120 الف وافتح محل ايجار دي مشروع ابتدائي ... وكل ما اسأل الناس الاقي كلام عجيب

مثلا :: 1- لا لا لا سيبك من الحوارات دي ... دي ليها ناسها وانت هتنداس ممكن تفتح محل بلي ستيشن هيكلفك 30 الف وزي الفل

2- انت مجنون يابني ... هيجيلك واحد يأجر العربيه ويسرقها ويقطعها او يبيعها ... فكك

3- ( من بق سمكري ) بص يا باشمهندس بتوع محلات الايجار دول حسبي الله ونعم الوكيل فيهم .. لو الرفرف اتخبط منك يروح يرش الجنب كله ويزبط العربيه على حسابك .. وانت يا عيني لازم تدفع بدل ما تقعد في السجن او تقوم محامي ووجع دماغ

4- ( كلام تاجر ) مشروع جميل جدا ومكاسبه حلوه ومش محتاج مجهود ..
انا : طيب ايه اساسياته او تنصحني بايه ؟؟
التاجر : مالوش اساسيات .. عربيتين حلوين واجرهم والكل يمضي ولو حصل حاجه على حساب اللي مأجر وبس يا معلم

كلام في كلام في كلام

انا اسف جدا على الرغي الكتير دا ... بس دا من زهقي وقرفي من كتر ما لفيت وسألت وشفت

تقبلو تحياتي ... ياريت حد يفيدنا في الموضوع دا بجد وايه اساسياته لو هأجر عربيه او افتح محل ايجار ...
ثانيا عايز تفتح مشروع زي دة
انت بتقول معاك 120 الف اكبر غلط انك تجيب اثنين بي ام دبليو موديل 93
مكاتب الايجار بتعتمد على السيارات الحديث فقط يعني العربية ميعديش علية بحد اقصى خمس سنوات
الافضل تجيب سيارة فرنا كاش في حدود 70000 وتجيب كيا سيراتو اقساط وتامن على العربيتين والاهم مكتب يكون في مكان كويس ويكون ديكور كويس لان الشغل دة بيعتمد على المظهر و تعمل سجل تجاري وبطاقة ضريبية بعد كدة بتفتح المكتب ودور على عربيتين غير الموجدين عشان يمشو المكتب يفضل النترا وفرنا وبتعمل مع اصحاب السيارات عقد ايجار بيكون عادة من سنتين الي ثلاث سنوات وبتديلو صورة من السجل التجاري ومن البطاقة الضريبية ومن البطاقة الشخصية واياك من اعطائة وصل امانة لان العقد بيلزمك بالسيارة
وبتجيب واحد ثقة مهمتو يطلع ب السيارة كسائق ويبق في المكتب يساعد
وبتشوف محامي كويس تبقى تعرفو عشان الطوارق
وبتتفق مع مكتب تاني عشان تعمل اكتفئ مع بعض في حالة لواتزنقت ومع الوقت بتفهم اكتر اية كمية السيارات المنسب للمكتب وبتوفرها
بعض الملحوظات
1- خلي السيارات اوتومتك
2- ابعد عن الطمع
3- ادرعملك بنفسك
4- لا توجر بدون سائق اقل من 5 ايام في غير الصيف وشهر في الصيف
اقل من ذالك بسائق
5- افتح المشروع في شهر 4 او 5 عشان تلحق موسم الصيف لانة بيعمل دخل اكتر من باقي السنة
6- عند التاجير تاكد من وجود رخصة وبطاقة سارية
7- لضمان حقق بتكتب عقد وبتعمل مكت للسيار وبتكتبو وصل امانة
8- ابعد عن المجاملات مع الاصدقاء و الاقارب لان دة باب رزق
9- لو اخرجت جميع السيارات لا تغلق المكتب
10- ارجو ان اكون افتك والله الموفق

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 17-07-2011 الساعة 05:33 PM سبب آخر: لفظ الجلالة