الموضوع: أدب الرحلات
قديم 16-07-2010, 06:34 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

الحكاية دى تحفة
ركبت الفرنساوى بتاع الساعة 2 وربع الضهر على اسكندرية وشوية ولقيت رئيس القطار رايح جاى رايح جاى وباين عليه الفزع مالك ياعم سيد قال مفيش مفيش ازاى وانت عمال تنزل ميه من كل حتة رغم التكييف الساقع فقال سيبنى دلوقت المهم وصلنا اسكندرية فسالته فقال
عربية1(درجة اولى ) التكييف فيها باظ بعد شبرا وبقت فرن فانا قلت له وايه يعنى ايه الجديد فقال الجديد ان فى وفد يهودى فى العربية حوالى 6 افراد وجايين من اسرائيل وقررو يركبو القطر لان معندهومش سكة حديد ولما التكييف عطل بقو يرطنو باللغة بتاعتهم ( العبرية) وخايف حد يعرف هما مين وجنسيتهم ايه ممكن يعمل فيها وطنى ويعتدى عليهم ويعمللنا مصيبة فى القطار
فقلت له كنت قول ياراجل واانا هخدمك فقال كنت هتعمل ايه فقلت كنت هعورهم انا فضحك وقال متورينيش وشك فى السكة الحديد تانى
ودى اتحف منها
كنت راكب قطار النو م وقطار النوم ده مملكة ولاتحس انك فى قطار المهم صحيت من النوم قمت من على السرير جنب منى الحوض غسلت وشى وقررت اغير هدومى والبس لبس خروج واروح الكافتيريا بتاعة القطار و دى زى الكوفى شوب كده ترابيزات وكراسى ومعيشة
المهم وانا بغير هدومى وواقف بالغيار الداخلى فوجئت بواحد بيخبط لى على الشبالك وراكب حماره وبيقول لى بصوت عالى عيب كده يااستاذ
اتارى القطار واقف على رصيف محطة بتاع قرية لان فى اصلاحات فى السكة وانا مش واخد بالى انه على رصيف محطة غير لما لقيت صاحبنا ده واقف بحماره قصادى وانكسفت جداااااا من نفسى ولبست هدومى بسرعة واعتذرت