قديم 23-08-2010, 11:44 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشترى اى فلتر مياة تانك ولا اكوا تك ولا جنرال وكام شمعه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطومه المصريه مشاهدة المشاركة

دة فلتر تانك الثلاث مراحل والمرحلتين والمرحله الواحده " تانك " تقدر تلقى عليهم نظرة سريعه
بس شخصيا افضل الثلاث مراحل
تسلم ايدك يا فطومة
بس انا كان سؤالي واضح للاستاذ مهدي هو عمل موضوع وسابه معلق طيب كان يقصد ايه

اما عن نفسي فاحنا عندنا فلترين
الأول 3 مراحل وده كويس في فترة معينة المياه عندنا بيكون طعممها مش حلو واوقات تانية المياه بيكون طعمها حلو ونقيه لكن كده كده بنسحب ميه من الفلتر

التاني دي فكرة اتعلمتها من خالي زمان لما كان في الجيش وطبقتها وانا في الجيش وبعد لما خرجت استعملتها برضه وهيا (الزير ) بنجيب زي فخار ونحط تحت منه حاجة ناخد فيها المياه وعليها غطاء وفيه قمع فيه قطعه قطن المياة تترشح من الزير اللي هو بيساوي المرحلة الأولى والتانية في الفلتر وتنزل في القمع القطن الطبي بيمتص اي روائح او زوائد بالاضافة ان اصلا وجود المياه لفترة خارج ضغط المواسير بيخرج نسبة كبيرة جدااااااااااااااااااااااا ااا من الكلور وعلى فكرة احنا في مصر بنستعمل في تنقيه لامياه الشبة مش الكلور لان الكلور غالي
ولو المياه قطعت او فيه صيانه وهتقعد فترة المياه في الزير ولا بتعفن ولا بيحصلها حاجة علشان فيه تهوية من والي الداخل من خلال الفخار يعني نقدر نشرب منها وقت ما نحب وكأنه خزان مياه للشرب ( طبعا الكلام ده في حاله ان المياه اصلا نضيف مش مياه عكره )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

طيب الافضل فيهم ايه يا فطومه وبعدين هل فعلا ليهم لازمه ولا ده كلام في الهوا
اهو هو ده سؤالي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

مفيش حاجة تنفع فى المية النظيفة بتاعتنا دى
وده النص التاني من سؤالي

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون