قديم 12-12-2010, 04:36 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تفويلـة عملت 265 كيلو بس!! ما اسباب استهلاك البنزين العالى؟

مهندس سمير
انا عملت بالفعل مشوار صغير بعد تركيب الكربراتير الاستيراد لتجربتة وبـدون الاعتماد على الكيلو متر نهائى
لتلافى مشكلة انة بيسجل غلط او ان الكيلومتر بيحسب خطأ
فولت العربية ومشيت مشوار 125 ك رجعت ع البنزينة وحط 23 لتر بالظبط وكسر

فية شيئ حصل انهاردة مش عارف هل يفيدنا ف الموضوع ام يـبعدنا عنة ويزيدة تعقيداّ !
هقولة ونعتبرة على الهامش .. رحت دورت السيارة وسبتها تسخن وكلة تمام
لما اضغط بنزين وهى سلانسية واثبت رجلي بتبطل ! .. دورت دارت ... سبتها شوية وضغط بنزين بالتدريج للاخر
الدواسة .. عملت فووووو وزي متكون بتكح لقيت صوتها بينزل وبتبطل .. لو فضلت مثبت رجلي ع الدواسة بتبطل
سبت الدواسة ف حالها تفضل دايرة .... بعد كدة طلعت من الركنة وبدءت امشى ف الشارع بمجرد ملفيت لقيتها
بتـنتــش .. بقت بترجنى وانا جواها ... يعنى تمشى بسرعتها وكأن فية حاجة بتوقف الموتور تمشى والعربية ترد لورا
تاخد سرعتها وتقوم باردو ردة لورا كأنها بترجك جواها .. ركنت لقيتها بطلت سبتها شوية ودورت وقلت خلاص
مش خارج انهاردة ... بقت ماشية بتكرك كأنك بتضغط بنزين ودوس فرامل تضغط بنزين ودوس فرامل لحد مركنت
سبتها ربع ساعة دايرة وضغط بنزين ع الاخر لقيت صوت الموتور علي دون توقف ! يعنى اتعدلت .. خرجت رحت مشواري وانا راجع لقيتها بتنتش تانى نفس القصة رغم انها مشيت كويس .. عملت الاتى :
1 - فكيت البكات كلها ونظفتها بمنظف كربراتير قوي وحطيت من المنظف فى الكربراتير
2 - غيرت فلتر البنزين بواحد جديد لنج
3 - فكيت البوجيهات الاربعة واتأكدت انها تمام ومفهاش حاجة ومع ذلك غسلتها بالمحلول
4 - فكيت العمة خالص وفلتر الهوا .. وبالتالى لغيت فلتر الهوا خالص ودخلت هوا اكتر للكربراتير
5 - فصلت عمة الزيت نهائى واخدت الكوعة الكاوتش خليتها ف وش العربية ادخل هوا اكتر للكربراتير كدة الكربراتير مفيش حوالية اي حاجة منة للهواء الطلق . وفكيت اي خرطوم لة علاقة بدخول هوا لة
6 - دورت العربية

مشيت مسافة لا بأس بها بعزم ضعيف ! ثم رجعت كما كانت تـنـتـش مع صوت فرقعة من الكربراتير " مش من الشكمان " كأن الكربراتير بيعطس . فضلت كدة لحد مركنت وروحت . هى بدور عادي وبسرعة
وشغالة سلانسية زى الفــل انما تيجي تتحرك هنا المشكلة !

اعتذر للاطالة .. مش عارف هل دة هيفيدنا ف الموضوع ولا عقدها اكتر .. طب نفكر سوي بصوت عالي ..لو فية حاجة وقفت ف دورة البنزين لما خلص البنزين تكون السبب .. بس ازاي لما دارت على طول بعد ما فولت من البنزينة ومشيت 70 كيلو زى الفل وانهاردة بس حصلت القصة دى انا حاسس ان بنزين 92 مش نافع معاها اساسا وانة اكبر خطأ عملتة وان كهربة الموتور مش مناسبة لة .. بس مفيش رجة وحرق البوجيهات زي الفل .. طيب الخطأ التانى انى انتظرت لحد ما البنزين خلص " عن طريق الخطأ " دون قصد واكيد فية حاجة دخلت دورة البنزين .. بس باردو ازاي ؟
لما ركبت فلتر البنزين الجديد اتملي بسرعة ودخل للكربراتير بنزين ومشيت عادى فايقة مسافة طويلة وراحت منتشة تانى ! حيران بصراحة مش عارف

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 12-12-2010 الساعة 04:54 AM